Nα καλέσεις στη δουλειά για να ενημερώσεις πως είσαι άρρωστος και δεν θα πας είναι προφανώς μια…πολύ αρχαία παράδοση. Είτε πρόκειται για συνάχια είτε για δάγκωμα σκορπιού, μερικές μέρες απλά δεν είσαι σε θέση να εργαστείς.
Όπως αποδεικνύεται, οι αρχαίοι Αιγύπτιοι εργοδότες «παρακολουθούσαν τις ημέρες άδειας των εργαζομένων σε απουσιολογία γραμμένα σε πλάκες», όπως γράφει η Μαντελέιν Mουζδάκης στο My Modern Met.
Ένα τέτοιο τεχνούργημα «που φυλάσσεται από το Βρετανικό Μουσείο και χρονολογείται από 1250 π.Χ. μας προσφέρει μια σπάνια ματιά στην ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής στην αρχαιότητα». Οι 40 εργαζόμενοι που αναγράφονται σημειώνονται για κάθε μέρα που έλειψαν, για διάφορους λόγους που κυμαίνονται από ασθένεια μέχρι οικογενειακές υποχρεώσεις.
Αυτές οι πλάκες, που ονομάζονταν όστρακα, κατασκευάζονταν από «νιφάδες ασβεστόλιθου που χρησιμοποιούνταν ως ”σημειωματάρια” για ιδιωτικές επιστολές, λίστες για μπουγάδες, αρχεία αγορών και αντίγραφα λογοτεχνικών έργων», σύμφωνα με την αιγυπτιολόγο Τζένιφερ Μπάμποκ.
Το εν λόγω όστρακο που προαναφέραμε και αναγράφει το… απουσιολόγιο εργασίας, ανακαλύφθηκε μαζί με χιλιάδες άλλα στην περιοχή Ντέιρ ελ-Μπάχρι, όπου βρέθηκε ένα ιδιαίτερα σημαντικό συγκρότημα αρχαίων νεκρικών ναών και τάφων, βασιλέων και ευγενών, το οποίο ιδρύθηκε στην εποχή του Μέσου Βασιλείου. Το Ντέιρ ελ-Μπαχάρι, που μεταφράζεται ως “To Μοναστήρι της Θάλασσας”, αποτελεί τμήμα της Νεκρόπολης των Θηβών.
Κατά τη διάρκεια της περιόδου των 280 ημερών που καλύπτεται από αυτό το οστράκο 3.200 ετών, οι ημέρες σημειώνονται με εποχή και αριθμό, όπως π.χ «4ος μήνας του χειμώνα, ημέρα 24». Εκείνη την ημερομηνία, ένας εργάτης ονόματι Πενούμπ δεν πήγε στη δουλειά επειδή η μητέρα του ήταν άρρωστη. Άλλοι απουσίαζαν λόγω ασθενειών. Ο Χουινεφέρ είχε συχνούς «πόνους στο μάτι». Τον Σεμπά, εν τω μεταξύ, τον δάγκωσε ένας σκορπιός. Αρκετοί εργάτες χρειάστηκε επίσης να πάρουν άδεια για να ταριχεύσουν τους νεκρούς συγγενείς τους.
«Κάποιοι λόγοι μπορεί να ηχούν κάπως περίεργοι στα σύγχρονα αυτιά», σχολιάζει η Μαντελάιν Mουζδάκης . Η «παρασκευή μπύρας» είναι μια αρκετά κοινή δικαιολογία. Η μπύρα ήταν ένα καθημερινό ενισχυτικό ποτό στην Αίγυπτο και συνδέθηκε ακόμη και με θεότητες όπως η Ἁθώρ.
Ως εκ τούτου, η παρασκευή μπύρας ήταν μια πολύ σημαντική δραστηριότητα
″Αιμορραγία της γυναίκας ή της κόρης”
Ένας άλλος λόγος που αναγράφεται στην πλάκα η «αιμορραγία της γυναίκας ή της κόρης». Όσο ανησυχητικό κι αν μπορεί να ακούγεται η «αιμορραγία», στην πραγματικότητα αναφέρεται έμμηνο ρύση. Προφανώς, οι άντρες έπρεπε να ”σπεύσουν” στο ”εσωτερικό μέτωπο” για να χαλαρώσουν λίγο κατά τη διάρκεια όλης αυτής της μακροχρονίας και κοπιαστικής περιόδου.
Αν και η έμμηνος ρύση της συζύγου κάποιου δεν αποτελεί δικαιολογία που μπορεί να περάσει ως πειστική στις μέρες μας, σίγουρα οι αρχαίοι φαίνεται πως έπρεπε να κάνουν εφάμιλλα… ταχυδακτυλουργικά κόλπα για να τα βγάλουν πέρα στην επαγγελματικη και την ιδιωτική τους ζωή.
Πηγή: HUFF POST/Γιάννης Κατσαρός
Φωτογραφία εξωφύλλου: Ο νεκρικός ναός της Χαθεψούτ. Βρίσκεται στο Ντέιρ ελ-Μπαχάρι στη δυτική όχθη του ποταμού Νείλου στο Λούξορ, Αίγυπτος – ASSOCIATED PRESS