Έρευνα: Κερδίζουν έδαφος τα βιώσιμα ταξίδια στις επιλογές των τουριστών

Στάθης Κουσουνής

απο Cyclades Open

O αντίκτυπος των ταξιδιών βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των λόγων για τους οποίους οι ταξιδιώτες έλκονται όλο και περισσότερο από τα βιώσιμα ταξίδια όπως αναφέρεται στην πρόσφατη έκθεση Sustainable Travel Consumer Report 2022 του ομίλου Trip.com, η οποία διεξήχθη μεταξύ 7.705 ερωτηθέντων σε 11 αγορές στην Ευρώπη και στην Ασία.

Ειδικότερα, σχεδόν 8 στους 10 ταξιδιώτες αναγνωρίζουν τη σημασία του να ταξιδεύουν πιο υπεύθυνα, όταν πρόκειται για τον πλανήτη και το περιβάλλον, γεγονός που σε μεγάλο βαθμό οφείλεται και στην πανδημία του κορωνοϊού. Εντοπίζεται λοιπόν μία σαφής αλλαγή στάσης, καθώς περίπου το 67% των ταξιδιωτών δηλώνουν θετικοί στο να διαθέσουν περισσότερα χρήματα για βιώσιμες επιλογές, ενώ το 38% δηλώνει επιπροσθέτως ότι οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί ενίσχυσαν την εκτίμησή του για τη φύση.

Περαιτέρω, περίπου το 50% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι ενδιαφέρεται για τον αντίκτυπο του ταξιδιού στις μελλοντικές γενιές και το 27% ανέφερε τον ρόλο που παίζει στη βελτίωση της ταξιδιωτικής εμπειρίας. Πάντως, το 13%  αντιλήφθηκε τα βιώσιμα ταξίδια ως «μοντέρνα» και το 8% παραδέχτηκε ότι βίωσε την πίεση της κοινωνίας για να κάνει πιο ηθικές ταξιδιωτικές επιλογές.

.

.

Πώς όμως αντιλαμβάνονται οι ταξιδιώτες τα αειφόρα ταξίδια; Περίπου το 1/3 (30%) των ερωτηθέντων αναγνωρίζει ότι με τις βιώσιμες επιλογές, υποστηρίζει τις τοπικές επιχειρήσεις και σχεδόν οι μισοί (43%) πιστεύουν ότι ο σεβασμός του πολιτισμού και της κληρονομιάς των τοπικών προορισμών είναι αναπόσπαστο κομμάτι της βιωσιμότητας.

Υπάρχουν επίσης πολιτισμικές διαφορές στον τρόπο με τον οποίο γίνεται αντιληπτό το βιώσιμο ταξίδι. Λίγο περισσότερο από το 1/5 (21%) των Ευρωπαίων ερωτηθέντων επέλεξαν τα βιώσιμα ταξίδια επειδή «είναι μοντέρνα», ενώ λιγότερο από το 1/10 (7%) των Ασιατών ταξιδιωτών εξέφρασαν την ίδια άποψη. 

Οι ερωτηθέντες διέφεραν επίσης στη στάση τους ως προς την καταβολή υψηλότερης τιμής για βιώσιμες επιλογές, με το 39% των Ευρωπαίων ταξιδιωτών να είναι απρόθυμοι να πληρώσουν επιπλέον για αυτές, σε σύγκριση με λίγο λιγότερο από το 1/3 (29,5%) των ερωτηθέντων στην Ασία.

.

Ωστόσο, παρά τις τοπικές ανισότητες, είναι σαφές από την έκθεση ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι εφαρμόζουν βιώσιμα ταξίδια με πολλαπλές μορφές. Αυτό αποδεικνύεται και από το σχεδόν 59% των ερωτηθέντων, οι οποίοι θα πλήρωναν για την αντιστάθμιση άνθρακα, ώστε να μειώσουν τον αντίκτυπο του ταξιδιού τους.

‘Ένα από τα κύρια εμπόδια για τα ταξίδια με πιο βιώσιμο τρόπο, είναι η έλλειψη επιλογών. Οι ταξιδιώτες αναφέρουν ότι υπάρχει δυσκολία πρόσβασης σε πληροφορίες σχετικά με τα βιώσιμα ταξιδιωτικά προϊόντα, ενώ το 1/3 αναφέρει ότι υπάρχει έλλειψη βιώσιμων επιλογών και το 1/4 δηλώνει ότι οι επιλογές αυτές δεν επισημαίνονται με σαφήνεια.

Οι μισοί από τους ανωτέρω πιστεύουν ότι τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία πρέπει να επισημαίνουν με σαφήνεια τις βιώσιμες επιλογές, ακολουθούμενο από το 42% που ζήτησε από τα πρακτορεία να διευκολύνουν τη διαδικασία εύρεσης των βιώσιμων επιλογών και το 39% πρότεινε στα πρακτορεία να προσφέρουν κίνητρα.

.

Ενώ πάνω από τα 2/3 των ταξιδιωτών είναι θετικοί στο να πληρώσουν περισσότερα για να συμπεριλάβουν βιώσιμες επιλογές στα ταξίδια τους, μόνο το 10% θα ήταν διατεθειμένο να καταβάλει πάνω από το 10% της συνολικής τιμής για μια βιώσιμη επιλογή.

Στο πλαίσιο αυτό, προσφέρεται στα διαδικτυακά πρακτορεία και στις πλατφόρμες κρατήσεων μια σημαντική ευκαιρία αξιοποίησης της επιθυμίας για βιώσιμα ταξίδια, με την προσέλκυση ταξιδιωτών που σκέφτονται το ίδιο.

Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει και ένα ποσοστό που δεν θέλει να θυσιάσει την άνεση στον βωμό της βιωσιμότητας, εμμένοντας στο παρωχημένο στερεότυπο ότι βιωσιμότητα σημαίνει λιγότερη άνεση και πολυτέλεια. Είναι πάντως γεγονός ότι περίπου το 5% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι τα βιώσιμα ταξίδια θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά το ταξίδι τους και αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο θα πρέπει να αντιστρέψουν οι επαγγελματίες του τουρισμού.

Ωστόσο, η ουσία που ίσως θα έπρεπε να κρατήσουν οι επαγγελματίες του τουρισμού από την ανωτέρω έκθεση, είναι το συντριπτικό 93% των ερωτηθέντων, το οποίο θα σκεφτόταν να κάνει κράτηση μέσω πρακτορείων που παρέχουν βιώσιμες επιλογές.

Πηγή: Travel.gr/Στάθης Κουσουνής
📸 Unsplash

Δείτε επίσης