Η μάστιγα του σχολικού εκφοβισμού

Ελένη Σπυρίδη

απο Cyclades Open

Τις τελευταίες εβδομάδες, η Γαλλία συγκλονίζεται από την υπόθεση του μικρού Λούκας, ενός 13χρονου ο οποίος οδηγήθηκε στην αυτοκτονία, λόγω ανελέητου ομοφοβικού  μπούλινγκ. Για τον θάνατο του συνελήφθησαν τέσσερις συμμαθητές του, οι οποίοι με βάση το νέο νόμο που ψηφίστηκε τον περασμένο Μάρτιο, θα δικαστούν για «σχολικό εκφοβισμό που οδηγεί στην αυτοκτονία».

Ο Λούκας, όπως πολλές άλλες παιδικές ψυχές, λύγισε  μπροστά στα σκληρά λόγια και τις πράξεις συνομηλίκων του. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, 700.000 από τα 12 εκατομμύρια μαθητών στην Γαλλία, υποφέρουν από σχολικό εκφοβισμό. Υπολογίζεται ότι πρόκειται για έναν έως τρεις μαθητές ανά τάξη.

Φόβος και μιμητισμός: Αυτό που κάποτε χαρακτηριζόταν ως πείραγμα, πλάκα και κοροϊδία μεταξύ παιδιών που ξεθύμαινε  με τον καιρό, έχει προσλάβει  πλέον άγρια χαρακτηριστικά. Παιδιά τα οποία  δέχονται bullying, δεν έχουν να αντιμετωπίσουν μόνο την συμπεριφορά μίας ομάδας συμμαθητών τους, αλλά  και την διαπόμπευση στα social media, όπου κυριολεκτικά κατακρεουργούνται από χιλιάδες  ανώνυμους χρήστες,  μέσω χλευαστικών σχολίων και εξευτελιστικών βίντεο.

 Σχολικός εκφοβισμός στην Ελλάδα: Στην χώρα μας, η σιωπή και  η άρνηση ακόμη και σήμερα, πολλών θυμάτων εκφοβισμού να ζητήσουν βοήθεια, αποτυπώνεται στα στοιχεία πανελλαδικής έρευνας  της Focusbari,  η οποία διενεργήθηκε τον Φεβρουάριο του 2022, για το Χαμόγελο του Παιδιού:

-Έξι στους 10 πολίτες, απάντησαν ότι έχουν δεχθεί εκφοβισμό στην παιδική  ή  εφηβική τους ηλικία, κυρίως στους χώρους εκπαίδευσης.

-Μόνο 2 στους 5 μεταξύ όσων δέχθηκαν εκφοβισμό, ζήτησαν βοήθεια για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, με τους γονείς να αποτελούν την πρώτη  επιλογή  σε ποσοστό 18%  και τους εκπαιδευτικούς να αποτελούν τη δεύτερη, με ποσοστό  μόλις 6%.

Όπως προκύπτει από την έρευνα, το bullying, ασκείται κυρίως από συνομήλικους των θυμάτων, που νιώθουν την ανάγκη «να ξεχωρίσουν, να κάνουν πλάκα ή να μιμηθούν». (Αναλυτικά η έρευνα εδώ).

Τέλος στη σιωπή: Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για τον εκφοβισμό, περιλαμβάνει τέσσερις  βασικούς άξονες:

1.Δημιουργία ομάδων δράσης στα σχολεία για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας Σε επίπεδο σχολικής μονάδας, ο Διευθυντής μαζί με έναν εκπαιδευτικό που ορίζεται από εκείνον στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση,  ή τον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής στη Δευτεροβάθμια, θα είναι υπεύθυνοι Αντιμετώπισης της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού και θα λειτουργούν ως σημείο αναφοράς και ενημέρωσης.

2.Τετραμελείς Ομάδες Δράσης, αποτελούμενες από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης, Σύμβουλο Εκπαίδευσης, ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό ώστε να υπάρχει εποπτεία του προγράμματος σε τοπικό επίπεδο.

3.Σύσταση Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων που θα έχει την ευθύνη για την εποπτεία και την επιμέλεια του προγράμματος.

4.Πλατφόρμα  για καταγγελίες περιστατικών βίας στα σχολεία με τη δυνατότητα και ανώνυμης αναφοράς. Θα απαιτείται η σύνδεση με κωδικούς Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου για μαθητές και  Taxis για γονείς.  

«Ζούμε Αρμονικά ΜΑΖΙ, Σπάμε τη Σιωπή!» είναι το κεντρικό σύνθημα του νομοσχεδίου με αποδέκτες, παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς.  Μένει να αποδειχθεί, αν θα φέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.

Πηγή: KReport
📸 Dee @ Copper and Wild/Unsplash

Δείτε επίσης