Γιατί οι πίνακες της «άδειας καρέκλας» του Van Gogh δεν παρουσιάστηκαν ποτέ μαζί

απο Cyclades Open

Λίγο πριν ο Vincent Van Gogh κόψει το αριστερό του αυτί και πάθει νευρική κρίση μετά από καυγά με τον συνάδελφό του καλλιτέχνη, Paul Gauguin, στη γαλλική πόλη της Αρλ το 1888, ζωγράφισε δύο υπέροχα έργα.

Στο ένα έργο, το Gauguin’s Chair, απεικονίζονται μερικά βιβλία και ένα αναμμένο κερί ακουμπισμένα σε μια περίτεχνη καρέκλα. Στο άλλο, την καρέκλα του Van Gogh, φαίνεται μια πίπα και μια θήκη καπνού σε μια ρουστίκ ξύλινη καρέκλα και αναγνωρίζεται ως ένας από τους πιο διάσημους πίνακες στον κόσμο. Τώρα, το μυστήριο για το πώς το συγκεκριμένο δίπτυχο χωρίστηκε – και γιατί ο πίνακας με την Καρέκλα του Gauguin διατηρήθηκε στην οικογενειακή συλλογή ενώ η Καρέκλα του Van Gogh πουλήθηκε – επιτέλους λύθηκε.

Gauguin’s Chair, 1888. Photograph: Vincent van Gogh Foundation

Η απάντηση βρίσκεται στην απόφαση της Johanna Bonger, η οποία κληρονόμησε τους πίνακες ως χήρα του αδερφού του Van Gogh, Theo, να μην εκθέσει τα δύο αυτά έργα μαζί μετά τον θάνατο του Van Gogh λόγω της «αντιπάθειάς της για τον Gauguin». 

Van Gogh’s Chair, 1888. Photograph: The National Gallery, London

Όπως αποκάλυψε σε έρευνα ένας Ολλανδός ακαδημαϊκός, η Johanna Bonger ήταν πρόθυμη να δανείσει το ένα έργο του Van Gogh σε εκθέσεις, αλλά κράτησε το Gauguin’s Chair πίσω, εγκαταλείποντας το στην αφάνεια. Μόλις το 1928, τρία χρόνια μετά τον θάνατό της, η Gauguin’s Chair επιλέχθηκε για πρώτη φορά για έκθεση. Μέχρι εκείνη την εποχή, η καρέκλα του Van Gogh ήταν ήδη διάσημη και είχε πουληθεί στην Tate.

Ο Louis van Tilborgh, ερευνητής στο Μουσείο Van Gogh και καθηγητής ιστορίας της τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, που δημοσίευσε τη μελέτη του στο Περιοδικό Simiolus, σημείωσε πως ο λόγος που η Bonger δεν ήθελε να εκθέσει τον πίνακα ήταν η έντονη αντιπάθειά της απέναντι στον Gauguin αφού ο Γάλλος καλλιτέχνης υποτίμησε δημόσια τον πρώην φίλο του.

Το δίπτυχο αυτό συμβολίζει το καλλιτεχνικό εργαστήριο, τη συνεργασία μεταξύ των δύο καλλιτεχνών, κάτι που έδωσε στον Van Gogh την ελπίδα. Οι καρέκλες δεν είναι άδειες. Πάνω σε αυτές βλέπουμε τα υπάρχοντα των δύο καλλιτεχνών, γεγονός που υποδηλώνει την παρουσία τους, σημείωσε ο Louis van Tilborgh. 

Πηγή: The Guardian

Δείτε επίσης