Περιφερειακό Συμβούλιο Ν. Αιγαίου: Επιμένει σε έναν ουσιαστικό ρόλο για την Αυτοδιοίκηση

απο Cyclades Open

Ουσιαστικό αυτοδιοικητικό ρόλο ζητά το Περιφερειακό Συμβούλιο Ν. Αιγαίου για τη λειτουργία της Περιφέρειας, με αφορμή την ψήφιση του προϋπολογισμού για το έτος 2022, με τους επικεφαλής και εκπροσώπους των παρατάξεων να τονίζουν πως το κεντρικό κράτος δεν αφήνει τον Α΄ και Β΄ Βαθμό της Αυτοδιοίκησης να διαμορφώνει το δικό του πολιτικό πλάνο.

Στη σκιά πολλών εγκυκλίων και νομοθεσίας που υποβαθμίζει τον ρόλο της Αυτοδιοίκησης, εγκρίθηκε το υπηρεσιακό οικονομικό πλάνο της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου για την επόμενη χρονιά. Τα αναλυτικά στοιχεία τέθηκαν στη διάθεση των περιφερειακών συμβούλων συνολικά και από αυτά αξίζει να αναφερθεί πως το τεχνικό πρόγραμμα, ανέρχεται στα 86.360.243, 46 ευρώ (για τα Δωδεκάνησα 65.824.941,67 ευρώ και για τις Κυκλάδες 20.545.301,79 ευρώ).

Εστιάζοντας στην ουσία του θέματος, τόσο ο Περιφερειάρχης, Γιώργος Χατζημάρκος, όσο και οι εκπρόσωποι των παρατάξεων της αντιπολίτευσης μίλησαν πολιτικά, σημειώνοντας πως ουσιαστικά το κεντρικό κράτος έρχεται και “στραγγαλίζει” την Αυτοδιοίκηση, πολύ περισσότερο δε, στα χρόνια της κρίσης, αν και σχεδόν στο ακέραιο, το ίδιο ευθύνεται για τη χρεοκοπία της χώρας.

Γ. Χατζημάρκος: Η χώρα έχει να διανύσει μεγάλη διαδρομή για την Αυτοδιοίκηση

Ειδικότερα, πολιτικά προσέγγισε το θέμα της ψήφισης του προϋπολογισμού πρώτος ο Περιφερειάρχης, Γιώργος Χατζημάρκος, ο οποίος εξήγησε πως σε ετήσια βάση, η ψήφιση αυτού του οικονομικού σχεδίου δεν προσφέρει χαρά, αλλά λύπη, καθώς το κεντρικό κράτος δεν αφήνει περιθώριο στην Αυτοδιοίκηση να σχεδιάσει το δικό της πρόγραμμα. Ο ίδιος έκανε λόγο για το “μακρύ χέρι” του κράτους που σταθερά έχει από πάνω της η Αυτοδιοίκηση, η οποία οφείλει να καταρτίζει τον προϋπολογισμό της βάσει πολλών οδηγιών σε εγκυκλίους και νομοθεσίες που της προωθούνται.

Πιο αναλυτικά, τόνισε πως η Αυτοδιοίκηση σε σταθερή βάση καλείται να λειτουργήσει μέσα σε ένα πολύ “στενό κοστούμι”, κατάσταση που επιβεβαιώνεται και από τον έλεγχο που ασκεί το Οικονομικό Παρατηρητήριο.

Το ανωτέρω πλαίσιο μάλιστα εξήγησε πως έγινε περισσότερο αποπνικτικό στα χρόνια της κρίσης και της πτώχευσης της χώρας, για την οποίαν δεν ευθύνεται η Αυτοδιοίκηση. Σύμφωνα με τον κ. Χατζημάρκο, το κεντρικό κράτος έχει δημιουργήσει το χρέος των 325 δισεκατομμυρίων ευρώ, γεγονός που δυστυχώς το “πληρώνει” η Αυτοδιοίκηση. Για τον ίδιον, η πλευρά Δήμων και Περιφερειών “ίσως να ευθύνεται σε ένα ποσοστό μόνον 0,2%” για το χρέος, ενώ μιλώντας για την κατάσταση της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου εξήγησε πως το “ταμείο” της βρίσκεται “πάντοτε σε τάξη και σε νοικοκυριό”.

Εμφανώς απογοητευμένος για το γεγονός του “στραγγαλισμού” του ρόλου της Αυτοδιοίκησης, θέλησε να προχωρήσει και σε σύγκριση με τον ρόλο και τη δύναμη που αφήνεται σε άλλες Περιφέρειες σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Συγκεκριμένα, εξήγησε πως στην Ισπανία, Περιφέρειες έχουν τη δυνατότητα “ακόμη και να νομοθετούν”, κάτι που δίνει το περιθώριο στους πολίτες – ψηφοφόρους να ωριμάζουν καθώς γνωρίζουν πως οι εκπρόσωποί τους πως θα διαμορφώσουν “γραμμή” σε επίπεδο π.χ. φορολογίας.

Ακολούθως, εστίασε στο θέμα της πανδημίας, τονίζοντας πως η όποια παρέμβαση θέλησε να κάνει η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου κατά το διάστημα της έξαρσής της, αυτό ήταν εφικτό – δυστυχώς – επειδή το επέτρεψε το κράτος. Σε διαφορετική περίπτωση, η Περιφέρεια δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει με τον τρόπο που επιθυμούσε.

Ο κ. Χατζημάρκος κλείνοντας την τοποθέτησή του, εξήγησε πως η Ελλάδα έχει ακόμη μακρύ δρόμο να διανύσει μέχρι να σεβαστεί την Αυτοδιοίκηση.

Τζ. Μακρυωνίτης: Περιορίζουν τη δημοκρατική λειτουργία της Αυτοδιοίκησης

Την κριτική τοποθέτηση του Περιφερειάρχη στήριξε ο εκπρόσωπος και περιφερειακός σύμβουλος της Συμμαχίας Ν. Αιγαίου, Τζώρτζης Μακρυωνίτης, τονίζοντας από την πλευρά του πως επί της ουσίας δεν επιτρέπεται στην ΠΝΑι να έχει άποψη και να αποφασίζει για την πολιτική που εφαρμόζει. Ο ίδιος όπως υπενθύμισε καθ΄ όλη τη διάρκεια των τελευταίων δέκα ετών η Αυτοδιοίκηση καλείται να συντάσσει έναν διεκπεραιωτικό – υπηρεσιακό προϋπολογισμό.

Πρόσθεσε μάλιστα πως αντί να έχουν οι Περιφέρειες επιτελικό ρόλο, αποτελούν ουσιαστικά έναν μεγάλο Δήμο που δεν μπορεί να έχει επιλογές ενώ οι Περιφερειάρχες μόνον “μικροί Πρωθυπουργοί” δεν είναι, όπως λεγόταν παλαιότερα από το κεντρικό κράτος.

Ο κ. Μακρυωνίτης έθιξε ακόμη ένα σημαντικό ζήτημα με αφορμή τον προϋπολογισμό, το οποίο αφορά στον “περιορισμό της δημοκρατικής λειτουργίας” της Αυτοδιοίκησης. Συγκεκριμένα, εξήγησε πως με την τελευταία νομοθεσία βάσει της οποίας λειτουργούν Δήμοι και Περιφέρειες δεν αφήνεται το δικαίωμα της μειοψηφίας σε όσους το επιθυμούν, αφού δεν επιτρέπεται η καταψήφιση. Ο κ. Μακρυωνίτης κλείνοντας την τοποθέτησή του, γνωστοποίησε πως θα απέχει από την ψηφοφορία, ως μία μορφή αντίδρασης απέναντι στις κατευθύνσεις του κεντρικού κράτους που δεν αφήνουν χρόνια τώρα την Αυτοδιοίκηση να πάρει ανάσα.

Μ. Χατζηγιάννη: Μακρύ χέρι της κυβέρνησης η ΠΝΑι

Τη δική της πολιτική προσέγγιση ανέπτυξε η Λαϊκή Συσπείρωση, Ν. Αιγαίου μέσω της τοποθέτησης της επικεφαλής της, Μαρίας Χατζηγιάννη. Η ίδια διαφοροποιήθηκε από τους συναδέλφους της στις άλλες παρατάξεις, σημειώνοντας πως η Περιφέρεια με τη στάση της αποτελεί το μακρύ χέρι του κεντρικού κράτους, αφού υλοποιεί στο ακέραιο τις πολιτικές κατευθύνσεις του.

Για την ίδια την κα Χατζηγιάννη, αυτές οι πολιτικές κατευθύνσεις είναι αντιλαϊκές και προωθούν την εκμετάλλευση των νησιών υπέρ των μονοπωλίων και των επιχειρηματικών ομίλων. Συγκεκριμένα, η ίδια υποστήριξε πως τα λεγόμενά της επιβεβαιώνει ενδεικτικά η εικόνα των τομεακών προγραμμάτων, καθώς επίσης και η σύσταση του ΦΟΔΣΑ Ν. Αιγαίου Α.Ε. για τη διαχείριση των αποβλήτων και των απορριμμάτων. Υποστήριξε μάλιστα πως η Περιφέρεια βάζει πλάτη στην προώθηση των πράσινων πολιτικών και των μεγάλων επενδύσεων στα νησιά (είτε σε τουρισμό, είτε σε περιβάλλον), χωρίς να υπερασπίζεται τις ανάγκες των κατοίκων της.

Εστιάζοντας στο τεχνικό πρόγραμμα τόνισε πως δεν υπάρχει πρόβλεψη για κομμάτια της αντιπλημμυρικής προστασίας και θωράκισης όπως και προγραμματισμός για αντισεισμικό έλεγχο των σχολικών μονάδων.

Ακολούθως, έκανε ιδιαίτερη μνεία και στην περίοδο της πανδημίας, προκειμένου να τεκμηριώσει τον ισχυρισμό της περί Περιφέρειας Ν. Αιγαίου που υπηρετεί την κατεύθυνση της κυβέρνησης και του κεντρικού κράτους. Συγκεκριμένα, υποστήριξε πως η Περιφερειακή Αρχή μερίμνησε μόνον για ολιγόμηνες προσλήψεις σχετικά με τους εμβολιασμούς, χωρίς ποτέ να κάνει λόγο για στήριξη των δομών υγείας με μόνιμο προσωπικό.

Τέλος, η επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης τόνισε πως δυστυχώς η Περιφέρεια εμμέσως λειτουργεί ως πεδίο για την επιβολή έμμεσης οικονομικής επιβάρυνσης των νησιωτών. Η ίδια καταψήφισε τον προϋπολογισμό.

Χ. Κόκκινος: Να προωθήσουμε τα θεσμικά θέματα που μας απασχολούν

Με τις δύο πρώτες τοποθετήσεις του Περιφερειάρχη και του κ. Μακρυωνίτη συντάχθηκε και ο επικεφαλής της παράταξης “Πνοή Δημιουργίας Νοτίου Αιγαίου”, Χαράλαμπος Κόκκινος, υποστηρίζοντας πως πράγματι στην Αυτοδιοίκηση δεν αφήνεται περιθώριο επιλογών όσον αφορά τη σύνταξη του προϋπολογισμού και κατ΄ επέκταση στην υλοποίησή του.

Ο ίδιος έκανε λόγο παρομοίως για “στραγγαλισμό” της Αυτοδιοίκησης, εξηγώντας πως αυτή η κατάσταση είναι μία “παθογένεια” του ελληνικού κράτους που κάποτε θα πρέπει να αλλάξει ώστε Δήμοι και Περιφέρειες να πάρουν τη δύναμη που πρέπει να έχουν προκειμένου να αποφασίζουν για τους πολίτες σε τοπικό επίπεδο.

Επιπλέον, ο κ. Κόκκινος με δεδομένο το πρόβλημα της υποστελέχωσης ανέφερε πως αξίζουν συγχαρητηρίων οι υπάλληλοι της Περιφέρειας καθώς τήρησαν τις οδηγίες για τη σύνταξή του.

Σε πολιτικό επίπεδο και ο κ. Κόκκινος τόνισε πως ο αγώνας και η προσπάθεια για μία Αυτοδιοίκηση με ενεργό ρόλο και λόγο πρέπει να συνεχιστεί, αφού όσοι ψήφισαν “Κλεισθένη” και “Καλλικράτη” δεν υπολόγισαν καθόλου την αξία του Α΄ και Β΄ Βαθμού Αυτοδιοίκησης.

“Όταν το κράτος ανά πάσα στιγμή μπορεί να σου περικόψει ή να σου δώσει χρήματα, όταν το κεντρικό κράτος μπορεί να αλλάξει με τη νομοθεσία την πορεία μίας αυτοδιοικητικής πραγματικότητας είναι ξεκάθαρο πως λειτουργείς με αβεβαιότητα και δεν μπορείς να προγραμματίσεις” σχολίασε χαρακτηριστικά ο κ. Κόκκινος, λέγοντας τέλος πως θα πρέπει να ληφθεί μία συγκεκριμένη απόφαση σε μελλοντική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου σχετικά με όλα αυτά τα θεσμικά θέματα που απασχολούν όλα τα μέλη και τις παρατάξεις του Ν. Αιγαίου. Πρότεινε μάλιστα τη δημιουργία μίας διαπαραταξιακής επιτροπής που δεν θα καπελώσει την Περιφερειακή Αρχή, αλλά θα ασκήσει πίεση για να υποστηριχθούν δίκαια αιτήματα της Αυτοδιοίκησης.

Κατάρτιση βάσει κατευθύνσεων

Ο προϋπολογισμός συντάχθηκε με βάση τις αρχές που διέπουν γενικότερα την κατάρτιση του προϋπολογισμού, ήτοι: α.αρχή της καθολικότητας-άρθρο 3 παρ.1 Ν.Δ.496/74, σύμφωνα με την οποία όλα τα έσοδα και έξοδα που αφορούν τον κρατικό προϋπολογισμό, εμφανίζονται στον προϋπολογισμό. β.η αρχή της ενότητας, σύμφωνα με την οποία όλα τα έσοδα και έξοδα συγκεντρώθηκαν σε ενιαίο κείμενο. γ.η αρχή της σαφήνειας-άρθρο 3 παρ.2 Ν.Δ.496/74 που επιβάλλει την αναγραφή των διαφόρων εσόδων και εξόδων κατά ορισμένη τάξη και διάκριση. Η τήρηση της αρχής αυτής εξασφαλίζεται με την εφαρμογή του κωδικού δεκαδικού συστήματος. δ.η αρχή της ειδικότητας των πιστώσεων-άρθρο 9 Ν.Δ.496/74, σύμφωνα με την οποία κάθε δαπάνη έχει εξειδικευθεί και καθορισθεί με λεπτομέρεια το αντικείμενό της σε σχέση με το ποσό της πίστωσης. ε.η αρχή της αποκέντρωσης -άρθρο 23 παρ.2 Ν.2218/94 με την οποία ο προϋπολογισμός εσόδων και εξόδων υποδιαιρείται σε επιμέρους προϋπολογισμούς ανά φορέα. στ.η αρχή της ισοσκέλισης εσόδων-εξόδων

Κύριοι στόχοι που εξυπηρετεί ο προϋπολογισμός

Βασικοί στόχοι κατάρτισης του προϋπολογισµού είναι: Α) η ορθολογική και ρεαλιστική κατάρτισή του, με εγγραφή εσόδων που αναμένεται ότι θα εισπραχθούν και ανάλογη εγγραφή δαπανών, Β) η συγκράτηση των δαπανών, µε ταυτόχρονη προσπάθεια µείωσής τους κατά την εκτέλεση τους, Γ) η ορθολογική διαχείριση των πόρων, η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας της δημοσιονομικής διαχείρισης με όσο το δυνατό μικρότερη δέσμευση οικονομικών πόρων, Δ) η εξασφάλιση των πιστώσεων για τη χρηµατοδότηση όλων των έργων, Ε) η εναρμόνισή του προς τις γενικές οδηγίες κατάρτισης του κρατικού προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2022 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής.

Άννα – Τερέζα Δαλμυρά
Πηγή: Κοινή Γνώμη

Δείτε επίσης