Πικρός καφές: Οι ανατιμήσεις του 7% φέρνουν λουκέτα

απο Cyclades Open

Νέος γύρος ανατιμήσεων στον καφέ αναμένεται το επόμενο διάστημα, καθώς το κόστος για τις εταιρείες του κλάδου παραμένει υψηλό, ενώ τους προηγούμενους μήνες δεν είχαν μετακυλίσει στα προϊόντα το σύνολο της επιβάρυνσης που είχαν από την πολύ μεγάλη αύξηση της τιμής της πρώτης ύλης, καθώς και από την αύξηση των ναύλων. 

Υπενθυμίζεται ότι μέσα σε έναν χρόνο, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο καφές έχει ανατιμηθεί κατά 7,1% με τις αυξήσεις σε απόλυτους αριθμούς να κυμαίνονται από 0,50 έως 2 ευρώ/κιλό. 

Πέρα από τις ανατιμήσεις, η Ελληνική Ένωση Καφέ (ΕΕΚ) «βλέπει» να έρχονται και «λουκέτα» στον κλάδο. «Η κατάσταση που διαμορφώνεται αυτή τη στιγμή σίγουρα επηρεάζει αρνητικά την κερδοφορία των επιχειρήσεων του κλάδου και απειλεί τη βιωσιμότητα των μικρότερων εταιρειών», υποστήριξε χθες ο πρόεδρος της ΕΕΚ κ. Γιάννος Μπενόπουλος στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης με δημοσιογράφους. 

Την ίδια ώρα η κατανάλωση στο κανάλι του σούπερ μάρκετ υποχωρεί κατά 5%-6% ως προς τον όγκο πωλήσεων, ακολουθώντας τη γενικότερη τάση που επικρατεί μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία. Η κατανάλωση στο κανάλι της εστίασης είναι μεν ανοδική, καθώς πέρυσι ο κλάδος βρισκόταν μέχρι τις αρχές Μαΐου σε αναστολή λειτουργίας, όμως η αύξηση υπολογίζεται ότι είναι μικρή. Σημειώνεται ότι η συνολική αξία κατανάλωσης καφέ στην εστίαση είναι περίπου 3 δισ.  ευρώ και υπολογίζεται με βάση την τιμή του ροφήματος, το οποίο πωλείται ως τελικό προϊόν στον καταναλωτή. Στο κανάλι του σούπερ μάρκετ οι πωλήσεις καφέ υπολογίζονται σε περίπου 400 εκατ. ευρώ. 

Τα προβλήματα στην αγορά του καφέ ξεκίνησαν πέρυσι το καλοκαίρι λόγω του παγετού που έπληξε τις φυτείες καφέ στη Βραζιλία, προκαλώντας υπερδιπλασιασμό της τιμής του προϊόντος στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Σε αυτή την κατάσταση ήρθαν να προστεθούν και οι μεγάλες αυξήσεις στα ναύλα. Έτσι, ενώ πρώτα για τη μεταφορά από τη Βραζιλία ενός κοντέινερ καφέ 20 τόνων τα ναύλα ήταν 2.000 δολάρια, αυξήθηκαν σε 6.000 δολάρια. Τα ναύλα για την μεταφορά ίδιας χωρητικότητας κοντέινερ από την Ινδία έφτασαν τα 10.000 δολάρια από 1.900 δολάρια που ήταν παλαιότερα. 

Η ΕΕΚ συνεχίζει να θέτει το αίτημα για κατάργηση ή έστω μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στον καφέ, αίτημα πάντως που δεν φαίνεται ότι θα ικανοποιηθεί, καθώς το δημοσιονομικό όφελος που έχει σήμερα το κράτος κάθε άλλο παρά αμελητέο είναι. Τα έσοδα από τον ΕΦΚ ήταν 140 εκατ. ευρώ το 2019, 123 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ το 2021 υπολογίζεται ότι είναι της τάξης των 135-140 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την ΕΕΚ, η διατήρηση του ΕΦΚ, πέρα από το γεγονός ότι προκαλεί αύξηση των τιμών, ευνοεί το λαθρεμπόριο καφέ, φαινόμενο ιδιαίτερα έντονο στη Βόρεια Ελλάδα. Υπολογίζεται πως το 10% των διακινούμενων ποσοτήτων καφέ είναι προϊόν λαθρεμπορίου. 

Επίσης, η ΕΕΚ ζητεί δυνατότητα ένταξης των επιχειρήσεων του κλάδου στα προγράμματα του ΕΣΠΑ, καθώς και κατάργηση ή εξορθολογισμό της διαδικασίας που αφορά στη δήλωση του χρησιδανείου (δήλωση της μηχανής που χορηγείται στο κατάστημα εστίασης από τις εταιρείες καφέ και για το οποίο επιβάλλεται χαρτόσημο από το Δημόσιο). 

Πηγή: Money Review
📸 Dwayne Legrand/Unsplash

Δείτε επίσης