Σίφνος: Εκδικάζεται στο ΣτΕ η υπόθεση του λιμένα Καμαρών

απο Cyclades Open

Εντός των επόμενων ημερών εκδικάζεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας η υπόθεση της προσφυγής κατοίκων και επισκεπτών της Σίφνου, ενάντια στην υλοποίηση του έργου αναβάθμισης του λιμένα των Καμαρών.

Το μέλλον, για ένα από τα σοβαρότερα έργα υποδομής που έχει δρομολογηθεί για το νησί της Σίφνου, αναμένεται να καθοριστεί από τη σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, έπειτα από την εκδίκαση της υπόθεσης – εφόσον αυτή δε λάβει κάποια αναβολή – η οποία είναι προγραμματισμένη για τις επόμενες ημέρες και συγκεκριμένα για τις 11 Μαΐου.

Ο λόγος για το έργο ανάπλασης και αναβάθμισης του λιμένα των Καμαρών Σίφνου, που λειτουργεί ως κεντρική πύλη εισόδου για το νησί, καθώς η Σίφνος δε διαθέτει αεροδρόμιο. Το έργο αυτό έχει δρομολογηθεί εδώ και αρκετά χρόνια, με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να έχει αναλάβει την εκπόνηση της σχετικής μελέτης, έπειτα από την δημοσίευση της οποίας, ξεκίνησαν έντονες αντιδράσεις από πολίτες, οι οποίοι έκαναν λόγο για ένα πολλαπλά καταστροφικό σχέδιο, που προβλέπει την τσιμεντοποίηση των Καμαρών.

Ταυτόχρονα, ωστόσο, και δεδομένου ότι οι τουριστικές ροές προς το νησί έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, απόλυτα εμφανές είναι το γεγονός, ότι οι υφιστάμενες υποδομές σίγουρα δεν επαρκούν για την εξυπηρέτηση του ολοένα αυξανόμενου ακτοπλοϊκού φόρτου, ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, ενώ η έλλειψη επαρκών υποδομών, έχει οδηγήσει και σε αύξηση της επικινδυνότητας.

Μονόδρομος οι παρεμβάσεις για την κάλυψη των σύγχρονων αναγκών

Το λιμάνι των Καμαρών της Σίφνου, αποτελεί ένα από τα γραφικότερα λιμάνια των Κυκλάδων, καθώς διαθέτει στον ίδιο όρμο και κολυμβητική παραλία, η οποία μάλιστα τα τελευταία χρόνια διαθέτει πιστοποίηση και από το πρόγραμμα «Γαλάζια Σημαία» όσον αφορά στην ποιότητα των υδάτων της και τις παρεχόμενες υπηρεσίες της, παρ’ όλο που βρίσκεται σε τόσο κοντινή απόσταση από το λιμάνι.

Οι υφιστάμενες υποδομές του λιμένα των Καμαρών, υλοποιήθηκαν σε βασικό επίπεδο τη δεκαετία του 1970, ενώ ακόμη ένα έργο βελτίωσης είχε πραγματοποιηθεί την επόμενη δεκαετία, του 1980. Έκτοτε, πέραν από συντήρηση και επισκευή των όποιων φθορών, δεν έχει υπάρξει κανένα έργο αναβάθμισης της λιμενικής υποδομής της Σίφνου.

Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την κατακόρυφη αύξηση της επισκεψιμότητας μέσα στις τελευταίες δύο δεκαετίες, αλλά και την συνεπακόλουθη αύξηση του αριθμού των τουριστικών καταλυμάτων, καθώς και την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στο κομμάτι του τουρισμού, είχε οδηγήσει τις τοπικές αρχές του τόπου στην απόφαση, να υπάρξει ένα μεγάλο έργο λειτουργικής βλετίωσης του υφιστάμενου λιμένα, ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί με ασφάλεια τον τεράστιο όγκο των επιβατηγών πλοίων – συμβατικών και ταχυπλόων – που υποδέχεται, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, όπως επίσης την επιβατική κίνηση, τον κυκλοφοριακό φόρτο, τις διαφορετικές χρήσεις του λιμένα που έχουν προκύψει κλπ. Όπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς, μία υποδομή που σχεδιάστηκε με τα δεδομένα και τις ανάγκες του 1980, σε καμία περίπτωση δεν έχει τη δυνατότητα να ικανοποιήσει αποτελεσματικά τις ανάγκες της δεκαετίας του 2020, αν ληφθεί υπόψιν ότι κατά μέσο όρο η Σίφνος το 1970 υποδεχόταν περίπου 50.000 επισκέπτες το χρόνο, ενώ σήμερα υποδέχεται πάνω από 130.000.

Αποτέλεσμα αυτού, είναι το λιμάνι να παρουσιάζει μία ιδιαίτερα κορεσμένη εικόνα κατά την περίοδο της υψηλής επιβατικής κίνησης, να υπάρχει ταλαιπωρία, τόσο των επιβατών, όσο και των μόνιμων κατοίκων, κυκλοφοριακό κομφούζιο με Ι.Χ. αυτοκίνητα, φορτηγά, λεωφορεία και μηχανές, ενώ επίσης η έλλειψη απολύτως απαραίτητων υποδομών (π.χ. διάδρομοι εξυπηρέτησης πεζών/πεζοδρόμια), ενέχει μεγάλη επικινδυνότητα. Υπενθυμίζεται, πως μόλις πέρσι, σημειώθηκε ατύχημα στο λιμάνι, όταν οδηγός Ι.Χ. τραυμάτισε, ευτυχώς ελαφρά, πεζή στη χερσαία ζώνη λιμένα Καμαρών.

Δεδομένων των προβλημάτων, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, συνεπικουρώντας το Δήμο Σίφνου, ο οποίος δεν είχε την τεχνική επάρκεια για να ωριμάσει ένα τέτοιου βεληνεκούς έργο, εκπόνησε μία μελέτη για τη δημιουργία ενός σύγχρονου λιμένα στις Καμάρες. Στο πλαίσιο αυτό, στόχος της μελέτης ήταν η αναβάθμιση του λιμένα, ώστε αυτός να είναι περισσότερο ευέλικτος, βελτιωμένος, με περισσότερες θέσεις πρόσδεσης για πλοία της ακτοπλοΐας, αλλά και την πρόβλεψη όλων των απαραίτητων υποδομών, ώστε να εξυπηρετηθεί η επιβατική κίνηση, το κυκλοφοριακό, αλλά και οι χρήσεις του λιμένα.

Η μελέτη εκπονήθηκε, λήφθηκαν όλες οι απαραίτητες εγκρίσεις από τα αρμόδια κρατικά όργανα, ενώ παράλληλα εξασφαλίστηκε και η χρηματοδότηση του έργου.

Οι ενστάσεις των πολιτών απέναντι στο έργο

Ωστόσο, έπειτα από τη γνωστοποίηση του περιεχομένου της μελέτης, μία μικρή ομάδα πολιτών, αποτελούμενη από κάποιους κατοίκους του νησιού, έναν επιχειρηματία που δραστηριοποιείται στην περιοχή και στην πλειοψηφία από επισκέπτες και φίλους της Σίφνου, προσέφυγε κατά του προτεινόμενου έργου στο Συμβούλιο της Επικρατείας, με αφορμή το γεγονός, ότι η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, παρέλειψε να δημοσιεύσει τη σχετική περιβαλλοντική μελέτη προς διαβούλευση, κατάθεση ενστάσεων κ.α. και ως εκ τούτου, ουδείς ενδιαφερόμενος δεν κατάφερε να καταθέσει τυχόν επιφυλάξεις, αναφορικά με τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο του έργου, ο οποίος είναι και ο κύριος λόγος εναντίωσης από πλευράς των πολιτών στο έργο.

Σε σχετική ανακοίνωση των θιγόμενων το 2019, όταν ακόμη η διαμαρτυρία βρισκόταν στο στάδιο της συλλογής υπογραφών, είχε επισημανθεί, πως «αντί να αναζητηθεί μία λύση ήπιας παρέμβασης που να προσφέρει την ζητούμενη λειτουργικότητα και που να σέβεται και να διατηρεί τον ιδιαίτερο χαρακτήρα και την πολυσύνθετη λειτουργία του τόπου, το προτεινόμενο σχέδιο προβλέπει ένα τερατώδες λιμάνι με τεράστιες επιφάνειες τσιμέντου το οποίο διαλύει και υποβαθμίζει όλες τις άλλες λειτουργίες που καθιστούν τις Καμάρες τόπο άξιο να τον ζεις, να τον θυμάσαι και να επιστρέφεις σε αυτόν. Συγχρόνως, το σχέδιο αυτό εγγράφει ολόκληρη την Σίφνο στην καταστροφική και αναχρονιστική προοπτική του μαζικού τουρισμού, κατάρα από την οποία πολλά μέρη σε ολόκληρο τον κόσμο παλεύουν τώρα να απαλλαγούν». Στην ίδια ανακοίνωση, ζητούσαν να μην προχωρήσει το συγκεκριμένο σχέδιο για το λιμάνι, αλλά να εκπονηθεί νέος σχεδιασμός, στηριγμένος στη λογική και τη φιλοσοφία της ήπιας, βιώσιμης και αειφόρου ανάπτυξης, που θα σέβεται και θα διατηρεί το χαρακτήρα και την παράδοση των Καμαρών, αλλά και ολόκληρης της Σίφνου.

Λίγο αργότερα, μέσα στο 2019 η ομάδα πολιτών προσέφυγε στο ΣτΕ, με την υπόθεση να μην έχει εκδικαστεί ακόμη.

Αναγκαιότητα αποκατάστασης λειτουργικότητας και ασφάλειας ανεξαρτήτως αποτελέσματος

Αξίζει να σημειωθεί στο σημείο αυτό, πως έχει εκφραστεί κατά καιρούς και η σκέψη για δημιουργία ενός νέου λιμένα στη Σίφνο, σε διαφορετική τοποθεσία.

Παρ’ όλα αυτά, μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει καμία σχετική ενέργεια από πλευράς του Δήμου Σίφνου, ούτε έχει διατυπωθεί επίσημα κάποια πρόταση, παρ’ όλο που έχει υπάρξει διάλογος στην τοπική κοινωνία, όσον αφορά στην ωφελιμότητα ή μη ενός τέτοιου έργου. Σαφώς, ωστόσο, μία τέτοια πρωτοβουλία, ακόμη και να ληφθεί άμεσα, θα χρειαστεί δεκαετίες έως και την υλοποίησή της.

Ως εκ τούτου, το μέλλον του υφιστάμενου και μοναδικού λιμένα για τη Σίφνο, αναμένεται να καθοριστεί από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Στην περίπτωση δικαίωσης των πολιτών στο ΣτΕ και εφόσον ο συγκεκριμένος προβλεπόμενος σχεδιασμός για το λιμάνι απορριφθεί, θα ακολουθήσει εκ νέου εκπόνηση μελέτης, η οποία θα ακολουθήσει από αρχής τη διαδικασία λήψης των απαραίτητων εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων προκειμένου να υλοποιηθεί έργο με νέο σχεδιασμό.

Στην περίπτωση απόρριψης της προσφυγής των κατοίκων, το έργο άνευ απροόπτου θα μπορέσει να συνεχίσει σε εύλογο διάστημα προς υλοποίηση, με τη συνδρομή των συναρμόδιων φορέων.

Το μόνο σίγουρο, εν κατακλείδι, ανεξάρτητα από την όποια απόφαση προκύψει έπειτα από την εκδίκαση της προσφυγής στο ΣτΕ, θετική ή αρνητική, αλλά και από τις όποιες βλέψεις για νέο λιμάνι, είναι πως ο υφιστάμενος λιμένας των Καμαρών πρέπει όσο το δυνατόν αμεσότερα, να καταστεί λειτουργικός και ασφαλής, με όποιο πρόσφορο τρόπο.

Πηγή: Κοινή Γνώμη/Ευαγγελία Κορωναίου

📸 Gaetano Cessati/Unsplash

Δείτε επίσης