Σύρος: Εντός Νοεμβρίου η ψηφιακή έκθεση του Μάρκου Βαμβακάρη

απο Cyclades Open

Μέχρι το τέλος Νοεμβρίου αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί πλήρως το έργο της ψηφιακής έκθεσης για τη ζωή και το έργο του Μάρκου Βαμβακάρη, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Δημοτικής Αρχής σε συνεργασία με τον ανάδοχο του έργου, ο οποίος ζήτησε μικρή παράταση για το “κλείσιμό” του.

Εκκρεμότητες στο τεχνικό κομμάτι του έργου γεννούν την ανάγκη δίμηνης παράτασης, μετά από σχετικό αίτημα της ένωσης εταιριών SPACE HELLAS Α.Ε. – RADIANT A.E., που ανέλαβε με ποσό ύψους 159.920,40 ευρώ, την υλοποίησή του.

Πρόκειται για ένα έργο σημαντικό, που θα χαρίσει την ευκαιρία τόσο στους κατοίκους, όσο και στους επισκέπτες της Σύρου να έρθουν σε επαφή με τον “κόσμο” του Μάρκου Βαμβακάρη, μέσα από ψηφιακά “εργαλεία” ώστε να γνωρίσουν μία ολόκληρη εποχή.

Με το συγκεκριμένο έργο ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης εμπλουτίζει σημαντικά την πολιτιστική “φαρέτρα” του, κάτι που άλλωστε έχει ειπωθεί κατ΄ επανάληψη στο παρελθόν.

Υπενθυμίζεται πως ο πρώτος λίθος για το συγκεκριμένο έργο τέθηκε επί προηγούμενης θητείας.

Αναφορικά με την παράταση για την ολοκλήρωση του έργου, αποφασίζει αύριο η Οικονομική Επιτροπή, ενώ το πράσινο φως γι αυτό το θέμα έχει ανάψει η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης (ΕΥΔ) της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, αφού η δαπάνη του καλύπτεται από ευρωπαϊκούς πόρους. Ως εκ τούτου, το έργο θα έχει ολοκληρωθεί στις 29 Νοεμβρίου 2022.

Πρόσθετες εργασίες και καθυστερήσεις

Από την πλευρά της εταιρείας διευκρινίζονται με σαφήνεια οι λόγοι για τους οποίους ζητείται η παράταση. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε έγγραφό της προς τον Δήμο, “ο ανάδοχος θα έπρεπε στις 15 Φεβρουαρίου του 2022 να είχε παραλάβει το κέλυφος (κτίριο Α και Β) έτοιμο από τις εργασίες προετοιμασίας που θα υλοποιούσε ο Δήμος.

Σε αυτές περιλαμβάνονταν: Η δημιουργία ανοίγματος επικοινωνίας των δύο χώρων με τη δημιουργία διόδου και κλίμακας, η προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος κλιματισμού, η αποξήλωση μικρής κουζίνας / αποθήκης από τον χώρο β, η αφαίρεση υφιστάμενων στοιχείων κλιματισμού, φωτισμού και λοιπών εξαρτήσεων από προηγούμενες χρήσεις των χώρων, εγκατάσταση στοιχείων πυρόσβεσης, βαφή τοιχοποιπίας, βαφή του δαπέδου στον χώρο α, επιδιορθώσεις σε κουφώματα, βαφή ξύλινων δοκαριών οροφής με αντιπυρικό υλικό, παροχή γραμμής τηλεφώνου και internet DSL ταχύτητας τουλάχιστον 50 Mbps, εγκατάσταση συστήματος συναγερμού / ασφαλείας.

Οι εργασίες αυτές δημιούργησαν πρόσθετες εργασίες και προμήθειες, π.χ. μετατροπή της παροχής ρεύματος από μονοφασικό σε τριφασικό (για τον κλιματισμό), μεταφορά παροχής νερού στην πυροσβεστική φωλιά κ.α.. Παράλληλα κατά την υλοποίηση των πρόσθετων εργασιών αυτών προέκυψαν νέα θέματα, όπως η αποκομιδή των μπάζων, η επιβάρυνση του εσωτερικού περιβάλλοντος με υπερβολική σκόνη, δημιουργήθηκαν ανοίγματα στην τοιχοποιία κ.λπ.

Οι παραπάνω εργασίες προετοιμασίας, δημιούργησαν καθυστερήσεις στις εργασίες που πρέπει να υλοποιήσει ο ανάδοχος. Ενδεικτικά: Η βαφή τοιχοποιίας με σωστό χρώμα έγινε αρχές Μαΐου 2022 ενώ του δαπέδου αργότερα. Η τροποποίηση του κεντρικού πίνακα διανομής καθυστέρησε λόγω αδυναμίας της ΔΕΗ να διαθέσει μετρητή τριφασικού ρεύματος μέχρι αρχές Μαΐου, οι νέες ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις για τον εξοπλισμό του έργου και τον φωτισμό δεν κατέστησαν δυνατόν να υλοποιηθούν από τον ανάδοχο μέχρι τα τέλη Ιουνίου του 2022, η απόφαση της εγκατάσταση κλιματιστικών που έγινε αρχές Ιουνίου δημιούργησε θέμα στη διάταξη της έκθεσης (…), στη συνέχεια τέλη Ιουνίου, κατέστη δυνατόν να μεταφερθούν και να εγκατασταθούν εκθεσιακές κατασκευές και μέρος του εκθεσιακού εξοπλισμού. (…)”.

Εκκρεμότητες

Στο ίδιο έγγραφο ο ανάδοχος του έργου, εξηγεί με σαφήνεια πως υπάρχουν ακόμη σημαντικές εκκρεμότητες στο κέλυφος του κτιρίου: “α. Σύστημα αερισμού χώρου β. Λόγω της τοποθέτησης των κλιματιστικών αντί αεραγωγών και του κλεισίματος των ανοιγμάτων, ο χώρος αυτός δεν αερίζεται πλέον επαρκώς. Αυτό θα έχει συνέπεια τόσο στην αίσθηση του επισκέπτη, όσο και στην καλή λειτουργία του εξοπλισμού. Συνεπώς, πριν τη λειτουργία του συστήματος αυτού δεν μπορεί να εγκατασταθεί και να λειτουργήσει ο ψηφιακός εκθεσιακός εξοπλισμός.

γ. Υπάρχουν μερεμέτια στα ανοίγματα της τοιχοποιίας στις εξόδους των κλιματιστικών από τα οποία μπορεί να εισχωρήσουν στο κτίριο έντομα και τρωκτικά. δ. Δεν έχει εγκατασταθεί σύστημα ασφαλείας και συναγερμού. Ο ανάδοχος δεν έχει τη δυνατότητα φύλαξης του εξοπλισμού μέχρι την παράδοσή του, παρόλα αυτά, θεωρείται de facto υπεύθυνος γι αυτόν. Θα πρέπει ο ανάδοχος να μπορέσει να αναλάβει αποκλειστικά την ευθύνη για τη φύλαξη των χώρων, μέχρι την οριστική παράδοση του έργου, χωρίς να αφήνει τα κλειδιά για περιοδικά συνεργεία τρίτων που θα εισέρχονται στον χώρο και υλοποιούν εργασίες του κελύφους. Με τον τρόπο αυτόν, θα αποφευχθούν ζημιές ή άλλα δυσάρεστα συμβάντα”.

Τονίζει δε πως, “Οι καθυστερήσεις που αναφέρθηκαν παραπάνω και που δεν οφείλονται σε δική μας υπαιτιότητα, μας οδήγησαν σε μία κρίσιμη εποχή, αυτή του Αυγούστου, κατά την οποία οι προμηθευτές και μεταφορείς υπολειτουργούν ή διακόπτουν τις εργασίες τους για διακοπές, η μετάβαση συνεργείων μας, στη Σύρο γίνεται δύσκολη και ιδιαίτερα δαπανηρή, εξανεμίζοντας έτσι τον χρόνο υλοποίησης του έργου.

Γι αυτούς τους λόγους ζητούμε την επέκταση της διάρκειας του έργου για δύο μήνες, μέχρι 29 Νοεμβρίου του 2022”.

Εκθεσιακό πρόγραμμα και ψηφιακή πρόσβαση

Η Οικονομική Επιτροπή έχει θετική εισήγηση για το ανωτέρω αίτημα και σε αυτό το πλαίσιο, αξίζει να υπενθυμιστεί το βασικό έργο.

“Το έργο στοχεύει στην αξιοποίηση των ΤΠΕ και ειδικότερα των ψηφιακών εφαρμογών, για την ενίσχυση του πολιτισμού της εμπειρίας μέσω της ανάπτυξης και εγκατάστασης ενός ψηφιακού / πολυμεσικού βιωματικού δρώμενου, το οποίο με αφορμή τον Βίο και το Έργο του Συριανού συνθέτη Μάρκου Βαμβακάρη, θα αναπαριστά εικονικά στο κοινό μία ολόκληρη εποχή της πρόσφατης κοινωνικής και πολιτιστικής ιστορίας της Ελλάδας. Το ψηφιακό αυτό δρώμενο θα εγκατασταθεί σε δημοτικά ακίνητα, 80 τ.μ., στην Άνω Σύρο, στον κεντρικό δρόμο του οικισμού (Πιάτσα). Παράλληλα, το έργο θα δημιουργήσει συμπληρωματικές δράσεις στο υφιστάμενο Μουσείο Βαμβακάρη, το οποίο λειτουργεί σε μικρή απόσταση από τη θέση εστίασης του έργου.

Το κυρίως εκθεσιακό πρόγραμμα περιλαμβάνει τρεις ενότητες: Α. Το φαινόμενο του «ρεμπετισμού» (τέλη του 19ου αιώνα – Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο). Β. Ο Βίος και το Έργο του Μάρκου Βαμβακάρη (βασισμένο εν πολλοίς στον αυτοβιογραφικό στίχο των τραγουδιών του). Γ. Την ψηφιακή πολυμεσική απόδοση σημαντικών έργων του Μάρκου Βαμβακάρη με σύγχρονα ψηφιακά οπτικοακουστικά μέσα και σκηνοθεσία.

Το πρόγραμμα αυτό φέρνει ζωντανά στο προσκήνιο πολιτιστικά, κοινωνικά, καλλιτεχνικά, βιωματικά και ιστορικά στοιχεία της εποχής, με τρόπο εντυπωσιακό, εκπαιδευτικό και διασκεδαστικό. Παράλληλα, αποτελεί έναυσμα, αφενός για την ενασχόληση νέων στη μελέτη και δημιουργία, βασισμένη στην παρακαταθήκη της παράδοσης, αφετέρου για έναν δυναμικό τρόπο επαφής του αλλοδαπού κοινού με μία σημαντική δημιουργική παραγωγή της ελληνικής κοινωνίας.

Συμπληρωματικά, μία ακόμη δράση θα συμβάλει στην ολοκλήρωση των στόχων: Η αναδιάρθρωση και ο εμπλουτισμός των υλικών εκθεμάτων με ψηφιακή υπηρεσία ακουστικής ξενάγησης σε 4 γλώσσες, παρέχοντας απτή μαρτυρία. Με στόχο τον εμπλουτισμό του τουρισμού της εμπειρίας, το δρώμενο υποστηρίζεται από κινούμενες εικόνες αρχειακού υλικού, ψηφιακές εκτυπώσεις και σύστημα 8-κάναλης αναπαραγωγής νέων ηχογραφήσεων μουσικής, με παράλληλη και συγχρονισμένη προβολή σε περιμετρική διάταξη μεγάλων οθονών με πρωτότυπα βίντεο κλιπ.

Οι παραγωγές των βίντεο θα αναπαριστούν καλλιτεχνικά και ιστορικά εποχές, επαγγέλματα, καταστάσεις και βιώματα, με τρόπο φαντασμαγορικό και ψυχαγωγικό. Η αέναη ροή εικόνων, ήχων και φαντασίας μέσα στο χώρο του δρώμενου στοχεύει στη δημιουργία ενός «μαγικού» περιβάλλοντος, αναζητώντας την οπτικοποίηση της πνευματικότητας και την εκ των έσω ακρόαση. Επιπλέον, υποστηρίζεται η εξ αποστάσεως ηλεκτρονική επαφή μέσω των e-υπηρεσιών του διαδικτυακού τόπου, στο οποίο θα παρουσιάζονται δύο γλώσσες: Το εκθεσιακό πρόγραμμα του δρώμενου και του Μουσείου.

Το φαινόμενο του «ρεμπετισμού» μέσα από εύληπτα κείμενα και οπτικοακουστικές πηγές 9 «Ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών για την επαφή με τον κόσμο του Μάρκου Βαμβακάρη». Πληροφορίες για την πρόσβαση και την οργάνωση ομαδικών επισκέψεων. Αρχείο από βιντεοσκοπημένα συμβάντα στο χώρο του δρώμενου (π.χ. επισκέπτες που ερμηνεύουν έργα, κ.λπ.). Βιβλίο επισκεπτών όπου επισκέπτες αναρτούν τις εντυπώσεις τους από την επαφή με το έργο”.

Πηγή: ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ/Άννα-Τερέζα Δαλμυρά

Δείτε επίσης