Το «κλικ» που απέδειξε τη μεγαλοπρέπεια του διαστήματος

απο Cyclades Open

24 Δεκεμβρίου 1972

Το πρώτο πορτρέτο της Γης όπως φαίνεται από το διάστημα δίνεται στη δημοσιότητα.

Η εμβληματική φωτογραφία, γνωστή και ως «Blue Marble» (Μπλε Βόλος), όχι μόνο αποτέλεσε «δώρο» για την ανθρωπότητα, αλλά επίσης κατέστη και ένα τρόπον τινά ενθύμιο του Apollo 17, της τελευταίας αποστολής στην οποία ο άνθρωπος έφτασε στο φεγγάρι. Είχε τραβηχτεί στις 7 Δεκεμβρίου του ίδιου έτους από τρεις αστροναύτες της NASA, τον Eugene Cernan, τον Ronald Evans και τον Harrison Schmitt, όταν βρίσκονταν περίπου 45.000 χιλιόμετρα μακριά από τον πλανήτη.

Ο Evans (φωτ. Nasa)

Η φωτογραφία από μόνη της ήταν εντυπωσιακή: τα σύννεφα στροβιλίζονται πάνω από την αφρικανική ήπειρο και τον πάγο του Νότιου Πόλου, ενώ γύρω φαίνεται το βαθύ μπλε των ωκεανών.

Πώς αισθάνονται οι αστροναύτες

Το «Blue Marble» αφενός αποτυπώνει μία εξαιρετικά λεπτομερή εικόνα του πλανήτη, με φόντο το μαύρο κενό του διαστήματος, αφετέρου δίνει και μία «γεύση» από το δέος που προκαλούν οι αποστολές στο διάστημα. Αρκετοί αστροναύτες έχουν παρατηρήσει μία αισθητή αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τον πλανήτη όσο βρίσκονται στο διάστημα. Υπό την επήρεια του λεγόμενου «overview effect» (φαινόμενο πανοραμικής εντύπωσης), πολλοί αισθάνονται πιο προστατευτικοί για τη Γη και τη λεπτή στρώση ατμόσφαιρας που την περιβάλλει, αφού και τα δύο φαίνονται πολύ εύθραυστα από τόσα χιλιόμετρα μακριά.

Η επιφάνεια της Σελήνης με φόντο τη Γη (φωτ. NASA)

Παρότι οι τρεις αστροναύτες δεν σκόπευαν να τραβήξουν τη συγκεκριμένη φωτογραφία, αφού δεν ήταν μέρος του σχεδίου της αποστολής, ήταν επαρκώς εξοπλισμένοι. Από την έναρξη του προγράμματος Gemini τη δεκαετία του 1960, η NASA απαιτούσε από όλους τους αστροναύτες να έχουν εκπαιδευτεί κατάλληλα στη λήψη φωτογραφιών που θα μπορούσαν να μεταδώσουν στον απλό κόσμο την εμπειρία και τη μεγαλοπρέπεια του ταξιδιού στο διάστημα.

Ο Cernan και ο Schmitt (φωτ. NASA)

«Ήταν μέρος αυτής της γενικότερης συνειδητοποίησης για την αξία των εικόνων, όχι μόνο σε σχέση με την επιστήμη, αλλά και σε σχέση με την κουλτούρα και τις πολιτικές και όλες τις άλλες πτυχές που κινητοποίησαν εξ αρχής την απόφαση να εξοπλίζονται (οι αστροναύτες) με κάμερες στο διάστημα», δηλώνει χαρακτηριστικά η Teasel Muir-Harmony, επιμελήτρια των εκθέσεων για τις αποστολές Apollo στο αμερικανικό μουσείο Αεροναυτικής και Διαστήματος.

Πηγή: Money Review

Δείτε επίσης