Βαρύς χειμώνας στα σούπερ μάρκετ με 8% μείωση όγκου πωλήσεων

Γιώργος Λαμπίρης

απο Cyclades Open

Βαρυχειμωνιά φαίνεται αναμένεται ότι θα ακολουθήσει στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, σε σχέση με την εξέλιξη της κατανάλωσης των προϊόντων, με τα πρώτα δείγματα να έχουν ήδη αρχίσει να διαφαίνονται από το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου της φετινής χρονιάς.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η πτώση του όγκου πωλήσεων στο προαναφερόμενο χρονικό διάστημα, άγγιξε σύμφωνα με πληροφορίες σε ποσοστό ακόμα και 8%. Το συγκεκριμένο ποσοστό μάλιστα σύμφωνα με πηγές της αγοράς αναμένεται να ενταθεί ακόμα περισσότερο κατά το προσεχές χρονικό διάστημα, με την μείωση της ζήτησης να είναι υπαρκτή και εξελισσόμενη καθώς επηρεάζεται άμεσα από την αύξηση των τιμών στα προϊόντα, η οποία δρα αποτρεπτικά για τους καταναλωτές.

Το παραπάνω ποσοστό συνεπάγεται στην πράξη ότι το σύνολο των μεγάλων αλυσίδων που καθορίζουν την αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου στην Ελλάδα, κινούνται πτωτικά σε όγκο πωλήσεων, με τον Σκλαβενίτη για παράδειγμα να διατηρείται σε χαμηλό μονοψήφιο πτωτικό ποσοστό που υπολογίζεται στο -5%, τη Lidl να αγγίξει διψήφιο ποσοστό, τη Μασούτης να κινείται στο -8%, ενώ και η ΑΒ Βασιλόπουλος αγγίζει διψήφιο ποσοστό μείωσης.

Πτωτική με έντονους ρυθμούς είναι η εικόνα και για τα σούπερ μάρκετ Γαλαξίας, όπου επίσης το ποσοστό συρρίκνωσης του όγκου πωλήσεων εμφανίζεται να κινείται με μέση διψήφια τάση.

Αντίθετος δρόμος για τα καταστήματα χονδρικής Cash & Carry

Εξαίρεση στα παραπάνω αποτελούν οι δραστηριότητες των καταστημάτων Cash & Carry, τα οποία τροδοφοτούν την αγορά εστίασης και φιλοξενίας, τα οποία όχι μόνο συγκράτησαν τον όγκο πωλήσεών τους, αλλά κινήθηκαν και έντονα ανοδικά συμπαρασύροντας θετικά την δραστηριότητα της λιανικής, η οποία είναι πτωτική.

Τέτοια περίπτωση αποτελεί η Metro Cash&Carry, η οποία κατά πληροφορίες κινήθηκε έντονα θετικά τόσο σε όγκο όσο και σε αξία πωλήσεων, με τη δεύτερη να υπερβαίνει το κατώφλι του 20%, επηρεάζοντας θετικά και την ιδίων συμφερόντων αλυσίδα λιανικής My market.

O λόγος για τον οποίο τα συγκεκριμένα καταστήματα κινούνται θετικά είναι η ένταση που παρουσίασε το τουριστικό ρεύμα στη χώρα μας κατά τη φετινή περίοδο του καλοκαιριού, το οποίο μάλιστα συνεχίζει να κινείται σε υψηλούς για την εποχή ρυθμούς, καθώς ευνοείται από την εξέλιξη του καιρού.

Eurostat: Μείωση του πληθωρισμού στο 9,8% τον Οκτώβριο από 12,1% τον Σεπτέμβριο

Εκ διαμέτρου αντίθετη είναι η εικόνα που παρουσιάζει ο τζίρος των σούπερ μάρκετ, σε σχέση με τον όγκο πωλήσεων, όπου στο σύνολο της αγοράς στο εννεάμηνο του 2022 το ποσοστό ανάπτυξης του τζίρου άγγιξε το 4,5% σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες.

Αριθμός που ωστόσο αποτελεί συνάρτηση του έντονα πληθωριστικού περιβάλλοντος που επικρατεί στην αγορά. Θυμίζουμε ότι με βάση τα στοιχεία της Eurostat ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή του Σεπτεμβρίου ανήλθε στο 12,1%, ενώ τον Οκτώβριο σύμφωνα με τα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας μόλις χθες, κατέγραψε στη χώρα μας ελαφρά μείωση με το ποσοστό να κινείται στο 9,8%.

Να σημειωθεί ότι σε επίπεδο Ευρωζώνης, τα τρόφιμα και τα αλκοολούχα αποτελούν τον δεύτερο κυριότερο παράγοντα που επηρεάζει τον πληθωρισμό, αμέσως μετά τα καύσιμα που αποτελούν τον πρωτεύοντα.

Επιμέρους αλυσίδες που εμφανίζονται να κινούνται θετικά και σε τζίρο, κερδίζοντας μερίδια αγοράς αυτή τη στιγμή, είναι οι Σκλαβενίτης και Κρητικός, όπου στη δεύτερη περίπτωση εάν ληφθούν υπόψη και οι εξαγορές που έχει πραγματοποιήσει το τελευταίο διάστημα η ανάπτυξή του είναι εντονότερη.

Σε μη συγκρίσιμη βάση, συνυπολογιζομένων δηλαδή και των εξαγορών που έχει κάνει η Μασούτης με την απόκτηση της Δεναξάς και την σύμπραξη με τον ΣΥΝΚΑ Χανίων, είναι επίσης ανοδική η πορεία του τζίρου μέχρι στιγμής και για τη συγκεκριμένη αλυσίδα. Τα δεδομένα ωστόσο είναι διαφορετικά, εάν αφαιρεθούν τα μη συγκρίσιμα καταστήματα που προσθέτουν τζίρο στον όμιλο της Θεσσαλονίκης.

Πηγή: Capital.gr

Δείτε επίσης