Η αεροπορική βιομηχανία στρέφει την προσοχή της στους ρωσικούς κινδύνους

απο Cyclades Open

Οι επιπτώσεις στην παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία εξαπλώνονται πέρα από το κλείσιμο του εναέριου χώρου πάνω από τη ζώνη των συγκρούσεων. Oι αεροπορικές εταιρείες, οι εκμισθωτές και οι κατασκευαστές είναι αντιμέτωποι με τους αυξανόμενους κινδύνους που συνεπάγεται η επιχειρηματική δραστηριότητα με τη Ρωσία.

Το αεροδρόμιο Άνκορατζ της Αλάσκας, δημοφιλής κόμβος ανεφοδιασμού για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων όταν οι δυτικές αεροπορικές εταιρείες δεν μπορούσαν να έχουν πρόσβαση στον ρωσικό εναέριο χώρο κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, δήλωσε ότι οι αερομεταφορείς άρχισαν να κάνουν έρευνες σχετικά με τη χωρητικότητα σε περίπτωση που τα δρομολόγια πάνω από τη Ρωσία επηρεαστούν από την κρίση στην Ουκρανία.

Η Japan Airlines ακύρωσε το βράδυ της Πέμπτης την πτήση της προς τη Μόσχα, επικαλούμενη πιθανούς κινδύνους για την ασφάλεια, ενώ η Βρετανία έκλεισε τον εναέριο χώρο της για τις ρωσικές αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Aeroflot.

Ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι υποσχέθηκε την Παρασκευή να παραμείνει στο Κίεβο, καθώς τα στρατεύματά του μάχονταν τους Ρώσους εισβολείς που προέλαυναν προς την πρωτεύουσα, στη μεγαλύτερη επίθεση σε ευρωπαϊκό κράτος από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ο εναέριος χώρος στην Ουκρανία, τη Μολδαβία, τμήματα της Λευκορωσίας και στη νότια Ρωσία κοντά στα σύνορα με την Ουκρανία ήταν κλειστός όταν ξεκίνησε η εισβολή την Πέμπτη, δίνοντας στις αεροπορικές εταιρείες ένα στενότερο φάσμα επιλογών δρομολόγησης.

Η Emirates δήλωσε ότι προέβη σε μικρές αλλαγές δρομολόγησης προς τη Στοκχόλμη, τη Μόσχα, την Αγία Πετρούπολη και ορισμένες πτήσεις στις ΗΠΑ που επλήγησαν από το κλείσιμο του εναέριου χώρου, με αποτέλεσμα να παραταθεί ελαφρώς ο χρόνος πτήσης.

Η OPSGROUP, ένας συνεταιρισμός της αεροπορικής βιομηχανίας που μοιράζεται πληροφορίες σχετικά με τους κινδύνους πτήσεων, δήλωσε ότι κάθε αεροσκάφος που ταξιδεύει μέσω του ρωσικού εναέριου χώρου θα πρέπει να έχει σχέδια έκτακτης ανάγκης.

«Η Ρωσία είναι απίθανο να ξεκινήσει τις δικές της κυρώσεις και απαγορεύσεις στον εναέριο χώρο, καθώς δεν θα ήθελε να δει την Aeroflot να δέχεται αμοιβαίες απαγορεύσεις», δήλωσε η OPSGROUP. «Ωστόσο, ενδέχεται να αντιδράσουν ως απάντηση σε κυρώσεις από άλλα κράτη».

Η Αεροπορική Αρχής της Ρωσίας δήλωσε ότι επιφυλάσσεται να απαντήσει στην απαγόρευση πτήσεων της Βρετανίας με παρόμοια μέτρα, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων TASS.

Ο ιστότοπος παρακολούθησης πτήσεων FlightRadar24 δήλωσε ότι οι πτήσεις της British Airways και της Virgin Atlantic από την Ινδία και το Πακιστάν προς το Λονδίνο, που κανονικά πετούσαν πάνω από τη Ρωσία, ακολουθούν τώρα μια νότια διαδρομή που αποφεύγει τον ρωσικό εναέριο χώρο.

Το διοικητικό συμβούλιο του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), ενός οργάνου του ΟΗΕ, θα συζητήσει τη σύγκρουση στην Ουκρανία σε συνεδρίασή του την Παρασκευή, δήλωσε εκπρόσωπός του.

Καθώς οι αεροπορικές εταιρείες αξιολογούσαν τους κινδύνους στον εναέριο χώρο, έχουν επίσης πληγεί από την εκτίναξη των τιμών του πετρελαίου σε πάνω από 105 δολάρια ανά βαρέλι για πρώτη φορά από το 2014 ως αποτέλεσμα της σύγκρουσης. Αυτό αυξάνει το λειτουργικό κόστος σε μια εποχή που η ταξιδιωτική ζήτηση παραμένει χαμηλή λόγω της πανδημίας.

Οι αναλυτές της Jefferies δήλωσαν ότι οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες είναι επίσης πιθανό να δεχθούν μακροπρόθεσμο πλήγμα στη ζήτηση λόγω της σύγκρουσης, επισημαίνοντας την πτώση κατά 27% των ταξιδιών από την Ευρωπαϊκή Ένωση προς την Ουκρανία και τη Ρωσία σε διάστημα δύο ετών μετά την προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία το 2014.

Οι αερομεταφορές ανησυχούν επίσης για τον αντίκτυπο στις συναλλαγές με ρωσικές εταιρείες. Οι κυρώσεις θα μπορούσαν να διαταράξουν τις πληρωμές προς τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης και να επηρεάσουν την προμήθεια εξαρτημάτων αεροσκαφών.

Οι ρωσικές εταιρείες διαθέτουν 980 επιβατικά αεροσκάφη σε λειτουργία, εκ των οποίων τα 777 είναι μισθωμένα, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Cirium. Από αυτά, τα δύο τρίτα, ή 515 αεροσκάφη, με εκτιμώμενη αγοραία αξία περίπου 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, μισθώνονται από ξένες εταιρείες.

Η εγχώρια αγορά της Ρωσίας εμφάνισε από τις καλύτερες επιδόσεις παγκοσμίως κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με τη χωρητικότητα να έχει μειωθεί μόνο κατά 7,5% αυτή την εβδομάδα σε σύγκριση με την ίδια εβδομάδα του 2020, σύμφωνα με την εταιρεία ταξιδιωτικών δεδομένων OAG.

Η κυβέρνηση Μπάιντεν ανακοίνωσε σημαντικούς εξαγωγικούς περιορισμούς κατά της Ρωσίας την Πέμπτη, σφυροκοπώντας την πρόσβασή της σε αγαθά – συμπεριλαμβανομένων εξαρτημάτων αεροσκαφών.

Τα μέτρα, ωστόσο, περιλαμβάνουν εξαιρέσεις για την τεχνολογία που είναι απαραίτητη για την ασφάλεια των πτήσεων, αυξάνοντας την προοπτική ότι ο αντίκτυπος στις αερομεταφορές θα μπορούσε να είναι περιορισμένος.

Ο Έρικ Φάνινγκ, διευθύνων σύμβουλος της Ένωσης Αεροδιαστημικών Βιομηχανιών με έδρα τις ΗΠΑ, δήλωσε ότι ο κλάδος επανεξετάζει τους περιορισμούς.

«Ειδικότερα, πιστεύουμε ότι οι κυρώσεις και οι δραστηριότητες ελέγχου των εξαγωγών δεν θα πρέπει να εμποδίζουν την ανάγκη διατήρησης της ασφάλειας των πτήσεων των εμπορικών αεροσκαφών», δήλωσε.

Πηγή: EURACTIV/Γεωργία Ευαγγελία Καραγιάννη

Δείτε επίσης