Νέο κύμα επιθετικών ανατιμήσεων στο ράφι φέρνει η ρωσική εισβολή – Κλυδωνισμοί και στον τουρισμό

απο Cyclades Open

Για νέο, ακόμη πιο επιθετικό, κύμα ανατιμήσεων πρέπει να προετοιμάζονται οι καταναλωτές τον Μάρτιο. Οι νέοι τιμοκατάλογοι των προμηθευτών που φθάσουν στα σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν «επιθετικές ανατιμήσεις που δεν τις έχουν δει ακόμη οι καταναλωτές» λέει, μιλώντας στο Euro2day.gr, στέλεχος λιανεμπορικής αλυσίδας.

Σήμερα ο σταθμισμένος δείκτης των αυξήσεων στο σύνολο των προϊόντων που πωλούνται από το σούπερ μάρκετ κυμαίνεται στο 6-7% ενώ υπάρχουν και προϊόντα όπως τα ζυμαρικά, τα άλευρα και τα έλαια, όπου η τιμή τους έχει αυξηθεί από 20-40%.

Σε αυτό το νέο ανατιμητικό κύμα, δεν έχει συμπεριληφθεί ενδεχόμενη επίδραση από τη ρωσο-ουκρανική κρίση -οι δυο χώρες αντιπροσωπεύουν το 30% των παγκόσμιων εξαγωγών σίτου, το 20% των παγκόσμιων προμηθειών καλαμποκιού και το 80% των παγκόσμιων εξαγωγών ηλιελαίου- και τη νέα ενεργειακή κρίση που βρίσκεται προ των πυλών.

Το ενεργειακό κόστος, όπως λένε στελέχη από τη βιομηχανία και το λιανεμπόριο, αποτελεί τον μεγαλύτερο πονοκέφαλο για τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές. Σύμφωνα με τους ίδιους τον Ιανουάριο, παρά την επιδότηση, το κόστος ήταν τρεις φορές υψηλότερο από το αντίστοιχο του Ιανουαρίου του 2021. «Υπάρχει πρόβλημα, μεγάλο πρόβλημα» σημειώνουν.

Η εκτόξευση του κόστους ενέργειας δεσμεύει σημαντικό κομμάτι του οικογενειακού προϋπολογισμού και «ροκανίζει» μέρος του εισοδήματος που κατευθυνόταν στην κατανάλωση, η οποία περιορίζεται και λόγω των ανατιμήσεων.

Η UBS υπολογίζει ότι κάθε αύξηση κατά 10% στις τιμές των καυσίμων, της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου αφαιρεί 0,4% από την κατανάλωση και 0,2% από το ΑΕΠ.

Τον Ιανουάριο, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τη NielsenIQ, υποχώρησαν κατά 3,4% σε αξία, ενώ τον Φεβρουάριο η πτώση εκτιμάται ότι θα αγγίξει το 5% σε αξία. «Η μείωση των πωλήσεων σε όγκο θα είναι πολύ μεγαλύτερη», αναφέρει στέλεχος της αγοράς, το οποίο δεν βλέπει εξομάλυνση της κατάστασης το προσεχές διάστημα. Αντιθέτως, με βάση και εκτιμήσεις οικονομικών αναλυτών, βλέπει διατήρηση της ρευστής αυτής κατάστασης ακόμη και μέχρι τις αρχές του 2023.

Σύμφωνα με την Capital Economics, εάν η κλιμάκωση της ουκρανικής κρίσης προκαλέσει άνοδο των τιμών του πετρελαίου στα 120-140 δολάρια το βαρέλι και οι τιμές του φυσικού αερίου αυξηθούν περαιτέρω, αυτό θα μπορούσε να προσθέσει επιπλέον 2% στον ονομαστικό πληθωρισμό εφέτος.

Τον Ιανουάριο, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα άγγιξε το 6,2% και προήλθε κυρίως από την αύξηση 5,2% των τιμών σε αλεύρι, ψωμί, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, τυριά, ελαιόλαδο, κ.ά., κατά 22,6% σε ενοίκια, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, 3% στα διαρκή αγαθά κ.λπ.

Κλυδωνισμούς στον ελληνικό τουρισμό προκαλεί η ουκρανική κρίση

Αναταράξεις στον ελληνικό τουρισμό έχει προκαλέσει η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, με τους επιχειρηματίες του κλάδου να τηρούν στάση αναμονής, μετρώντας ήδη απώλειες.

Μπορεί οι επιπτώσεις της ουκρανικής κρίσης να μην έχουν αποτυπωθεί πλήρως σε επίπεδο προκρατήσεων, ωστόσο, οι πρώτες ακυρώσεις αποτελούν γεγονός, εξέλιξη που εγείρει έντονο προβληματισμό στους κόλπους της τουριστικής αγοράς.

Ενδεχόμενη επέκταση, δε, των πρόσφατων κυρώσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης στη Μόσχα και «απομόνωσή» της θα επηρεάσει περαιτέρω τις αφίξεις από τη Ρωσία, μια σημαντική δεξαμενή επισκεπτών για την Ελλάδα.

«Η ουκρανική κρίση αποτελεί τις τελευταίες ημέρες αντικείμενο συζήτησης μεταξύ των φορέων του τουρισμού. Οι γεωπολιτικές εξελίξεις είναι ένας από τους τέσσερις πολύ σημαντικούς παράγοντες που επηρεάζουν και τις αερομεταφορές και τον τουρισμό. Ξέρουμε ότι οι τέσσερις παράγοντες είναι τα μακροοικονομικά, η συνολικότερη κατάσταση της οικονομίας σε έναν προορισμό, τα γεωπολιτικά, η ελκυστικότητα του προορισμού και εάν ο προορισμός εντάσσεται στα στρατηγικά σχέδια αεροπορικής εταιρείας. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις, ανησυχούμε βέβαια. Έχουν καταγραφεί οι πρώτες ακυρώσεις και πλέον όλα έχουν “παγώσει”. Πιο ευκρινής θα είναι η εικόνα μετά από 15 ημέρες», επισημαίνουν παράγοντες της τουριστικής αγοράς.

«Ο χρόνος στον οποίο θα αποκατασταθεί η κανονικότητα, θα κρίνει και την εξέλιξη της σεζόν. Το γεγονός ότι είμαστε στον Φλεβάρη είναι θετικό, καθώς έχουμε περιθώριο ανάκαμψης μέχρι τον Μάιο», προσθέτουν, με τους πιο… απαισιόδοξους, πάντως, να υποστηρίζουν ότι «μπορούμε να ξεχάσουμε τον τουρισμό από Ρωσία και Ουκρανία για καιρό».

Εκτός από τις επιπτώσεις που θα υπάρξουν σε επίπεδο αφίξεων Ρώσων τουριστών, όπως επισημαίνουν οι επιχειρηματίες του κλάδου, τα ξενοδοχεία θα πιεστούν ακόμη περισσότερο, αφενός, εξαιτίας του αυξημένου ενεργειακού κόστους και αφετέρου, εξαιτίας της ανόδου των τιμών σε βασικά προϊόντα. Και μπορεί, όπως υποστηρίζουν, οι απώλειες από τη Ρωσία να μην πλήξουν συνολικά τα μεγέθη του ελληνικού τουρισμού, δεδομένου ότι και πέρυσι οι Ρώσοι που ταξίδεψαν στη χώρα μας ήταν μόνο μερικές χιλιάδες, ωστόσο, οι επιχειρήσεις που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό και έχουν μεγάλη έκθεση στη συγκεκριμένη αγορά, εάν δεν καταφέρουν να καλύψουν το «κενό», θα υποστούν τεράστιες ζημιές, οι οποίες θα προστεθούν στα ήδη «πιεσμένα» οικονομικά αποτελέσματα των τελευταίων δύο ετών.

Μάλιστα, επιχειρηματίες σε κάποιους από τους ελληνικούς προορισμούς που επιλέγουν σταθερά τα τελευταία χρόνια οι Ρώσοι, είχαν ποντάρει φέτος στην αναθέρμανση του τουριστικού ρεύματος από τη Μόσχα, εναποθέτοντας τις ελπίδες τους για επίτευξη των μεγεθών του 2019 στη συγκεκριμένη αγορά, σε περίπτωση προσθήκης επιπλέον πτήσεων, τακτικών ή charter.

Εναέριες αναταράξεις

Οι εξελίξεις στην Ουκρανία έχουν προκαλέσει κλυδωνισμούς και στις αερομεταφορές, με τις αεροπορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο δρομολόγιο Αθήνα-Μόσχα να αναζητούν εναλλακτικές διαδρομές προκειμένου να πραγματοποιήσουν τις πτήσεις τους.

Στην κατεύθυνση αυτή, η Aegean έχει καταθέσει νέο σχέδιο πτήσης των δρομολογίων της προς τη Μόσχα, αποφεύγοντας τον ουκρανικό εναέριο χώρο, και αναμένει έγκριση από τις ρωσικές Αρχές, προκειμένου να επανεκκινήσει το συγκεκριμένο δρομολόγιο, το οποίο τις τελευταίες ώρες δεν πραγματοποιείται.

Η εταιρεία, βέβαια, ήδη από την προηγούμενη Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου είχε τροποποιήσει το σχέδιο πτήσης των δρομολογίων της με προορισμό τη Μόσχα, με αποτέλεσμα οι πτήσεις της να διαρκούν 35-40 λεπτά περισσότερο. Πτήσεις με προορισμό τη Μόσχα πραγματοποιεί από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» και η Aeroflot, η οποία έχει τροποποιήσει το σχέδιο πτήσης της, ενώ, λόγω της πανδημίας, δεν υπήρχαν τακτικά δρομολόγια το τελευταίο διάστημα από την Αθήνα προς το Κίεβο, με τη Wizz Air και τη Ryanair να είναι οι δύο αερομεταφορείς που εξυπηρετούσαν μέχρι σήμερα τη συγκεκριμένη γραμμή.

Την αντίστοιχη περίοδο του 2019 από το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας προς τη Μόσχα πετούσαν οι Aegean, Aeroflot και Ellinair, ενώ την Ελλάδα με την Ουκρανία συνέδεαν οι Ryanair, Wizz Air, Aegean, Ukraine International Airlines (UIA) και Jonika Airlines.

«Οι επιπτώσεις στις αερομεταφορές είναι όλο και περισσότερο εμφανείς, καθώς εξελίσσεται η κατάσταση μεταξύ Ρωσίας-Ουκρανίας. Όσον αφορά τη συνδεσιμότητα και την κινητικότητα, ο εναέριος χώρος κλείνει με σαφείς συνέπειες για τους ταξιδιώτες, τις πτήσεις και τα αεροδρόμια. Αυτά τα αεροδρόμια στις περιοχές που βρίσκονται στο επίκεντρο της σύγκρουσης επηρεάζονται σημαντικά, καθώς οι λειτουργίες τους και το προσωπικό τους αντιμετωπίζουν ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον», αναφέρει, μεταξύ άλλων, σε ανακοίνωση του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης (Airports Council International Europe-ACI) ο Ολιβιέ Γιάνκοβετς, γενικός διευθυντής του ACI.

Πηγή: Euro2day/Αλεξάνδρα Γκίτση, Εύα Δ. Οικονομάκη

Δείτε επίσης