Sea Diamond: «Τοξική ωρολογιακή βόμβα» στον βυθό της Σαντορίνης; Τι ζητούν οι κάτοικοι με επιστολή στη Βουλή

απο Cyclades Open
Sea Diamond Σαντορινη

@screenshot/video O3/ΕΡΤ

Έτσι χαρακτηρίζει αναπόκριση του Γκερντ Χέλερ στην Berliner Morgenpost το κουφάρι του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond, που είχε βυθιστεί στις 5 Απριλίου του 2007 στην Καλντέρα της Σαντορίνης και έκτοτε παραμένει στον βυθό, προκαλώντας έντονη ανησυχία για περιβαλλοντική μόλυνση σε κατοίκους και επιστήμονες. Το ρεπορτάζ κάνει ένα flashback σε εκείνες τις δραματικές τρεις ώρες που χρειάστηκαν για να μεταφερθούν παραθεριστές και το προσωπικό με ασφάλεια στη στεριά, με έναν 45χρονο και την 16χρονη κόρη του να αγνοούνται, γράφει η DW.

«Δεκαεπτά χρόνια μετά, πετρέλαιο και άλλες τοξικές ουσίες συνεχίζουν να φτάνουν στην επιφάνεια της θάλασσας από το ναυάγιο. Οι κάτοικοι της Σαντορίνης φοβούνται μια ‘οικολογική βόμβα’ και μια πρωτοβουλία πολιτών ζητά με ανοιχτή επιστολή της στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της ελληνικής βουλής την ανέλκυση του πλοίου».  

Όπως εξηγεί η υδροβιολόγος Αναστασία Μήλιου, τοξικές ουσίες «από μπαταρίες, βαρέα μέταλλα, υγρά και αέρια από το σύστημα κλιματισμού» συνθέτουν μια «τοξική ωρολογιακή βόμβα». Μάλιστα, όπως επισημαίνει το ρεπορτάζ, επικαλούμενο έρευνα του Πανεπιστημίου Κρήτης «ειδικοί φοβούνται ότι όσο διαβρώνεται το ναυάγιο τόσο περισσότεροι ρύποι θα απελευθερώνονται». Όσο για τους ντόπιους εκφράζουν φόβους για μια «ανεπανόρθωτη καταστροφή στην Καλντέρα, που θα επηρεάσει την ποιότητα ζωής κατοίκων και τουριστών, αλλά και την τοπική οικονομία».

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ πάντως η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει αναλάβει ακόμη δράση, αν και απόφαση του ΣτΕ από το 2019 έκρινε ότι το υπ. Εμπορικής Ναυτιλίας ήταν υποχρεωμένο να διασφαλίσει την ανέλκυση του πλοίου. «Η ανέλκυση του ναυαγίου είναι δύσκολη και επικίνδυνη (…) Επιπλέον το κόστος είναι τεράστιο και υπολογίζεται σε αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ». Το ρεπορτάζ υπενθυμίζει ότι δικαστήριο είχε καταδικάσει την ιδιοκτήτρια κυπριακή ναυτιλιακή  εταιρεία Louis Cruises  (νυν Celestial Cruises) θεωρώντας την υπεύθυνη για την ανέλκυση του ναυαγίου. Έπειτα όμως ασκήθηκε έφεση, με τις χρονοβόρες διαδικασίες ενώπιον της δικαιοσύνης, να μην έχουν οδηγήσει ακόμη στην ανέλκυση του πλοίου. 

Sea Diamond: Οι κάτοικοι της Σαντορίνης ζητούν με επιστολή στη Βουλή την εφαρμογή των δικαστικών αποφάσεων για την ανέλκυση

Στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας του Περιβάλλοντος της Βουλής απευθύνθηκαν τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κ/Ζ Sea Diamond με επιστολή τους, μέσω των βουλευτών της ΝΔ Μάρκου Καφούρου και του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου γράφει η Χαρά Καπότου στο Santorinimagazine.

Στην επιστολή τους προς την επιτροπή επισημαίνουν ότι επανέρχονται  στο θέμα για να ενημερώσουν σχετικά με τις εξελίξεις στο θέμα του ναυαγίου του Sea Diamond που παραμένει ως οικολογική βόμβα στο βυθό της καλντέρας της Σαντορίνης από τον Απρίλιο του 2007. Τα μέλη της συντονιστικής επιτροπής στην επιστολή τους παραθέτουν  το πλήρες ιστορικό για τα αποτελέσματα των προσπαθειών απορρύπανσης που έγιναν τις δύσκολες μέρες του ναυαγίου αλλά και τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί με την Πολιτεία να κωφεύει και να μην υποχρεώνει την πλοιοκτήτρια εταιρεία για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond.

Δεκαεπτά χρόνια σχεδόν από τη βύθισή του, δυστυχώς τα αρμόδια υπουργεία δεν έχουν δείξει το απαιτούμενο ενδιαφέρον. Το ναυάγιο παραμένει στο βυθό και συνεχίζει να ρυπαίνει, με αργό αλλά σταθερό ρυθμό, διαβρώνεται καθημερινά και ανά πάσα στιγμή μπορεί να προκαλέσει ανυπολόγιστη οικολογική καταστροφή, αναφέρουν στην επιστολή τους.

Τι ρυπαντικά υλικά περιείχε το Sea Diamond

Σύμφωνα με το Πράσινο Διαβατήριο του πλοίου και τις μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί, εντός του ναυαγίου του «Sea Diamond» υπολογίζεται ότι υπάρχουν μερικές εκατοντάδες τόνοι υγρών καυσίμων και λιπαντικών μηχανής, μερικές χιλιάδες κυβικά μέτρα μονωτικών υλικών όπως πετροβάμβακας και υαλοβάμβακας, μερικές εκατοντάδες κιλά ανόδια που περιέχουν βαρέα μέταλλα όπως μόλυβδο, κάδμιο και ψευδάργυρο, μερικές χιλιάδες μέτρα καλωδιώσεων που περιέχουν χαλκό, μερικές εκατοντάδες λίτρα ηλεκτρολύτη στις μπαταρίες του πλοίου που περιέχουν ισχυρά οξέα, μόλυβδο και κάδμιο, πολλά επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία χημικά, όπως χρώματα, αντισκωριακά, σταθεροποιητές βαφών, αλλά και πολλές ηλεκτρονικές συσκευές στα όργανα και στις εγκαταστάσεις του πλοίου που περιέχουν υδράργυρο, ενώ όλες οι εύφλεκτες επιφάνειές του ήταν εμποτισμένες με βρωμιούχες επιβραδυντικές χημικές ενώσεις.

Διαβάστε τη συνέχεια του ρεπορτάζ της Χαράς Καπότου στο Santorinimagazine.gr πατώντας ΕΔΩ

Δείτε επίσης