Χάνια: Stop στα τροχοφόρα στην παραλία Ελαφονησίου προκειμένου να σταματήσει η καταστροφή

απο Cyclades Open

Μια μπάρα «κόβει» εδώ και λίγες ημέρες την πρόσβαση των οχημάτων στην παραλία Ελαφονησίου στα Χανιά. Όπως αναφέρει ο Γιώργος Λιάλιος στην εφημερίδα “Καθημερινή”, ο περιορισμός της πρόσβασης οχημάτων αποφασίστηκε προκειμένου να σταματήσει η καταστροφή των αμμοθινών, που κάθε καλοκαίρι μετατρέπονται σε πάρκινγκ, καθώς και η γενικότερη υποβάθμιση του προστατευόμενου οικοσυστήματος της περιοχής.

Το ζήτημα πάντως είναι να βρεθεί ένας τρόπος να περιοριστεί το πλήθος των επισκεπτών, που ξεπερνούν τις 5.000 ημερησίως αυτή την εποχή.

Η περιοχή του Ελαφονησίου, από τις πιο φωτογραφημένες της Κρήτης, ανήκει στο δίκτυο Natura 2000, με κύριο προστατευόμενο αντικείμενο τις μοναδικές της αμμοθίνες με άρκευθους.

Ταυτόχρονα, τα τελευταία χρόνια η περιοχή υποβαθμίζεται συνεχώς λόγω της υψηλής επισκεψιμότητας – σύμφωνα με τον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος (ΟΦΥΠΕΚΑ), στην ευθύνη του οποίου βρίσκεται η περιοχή, η διάσημη ακτή δέχεται περισσότερους από 5.000 επισκέπτες ημερησίως, ενώ οι αμμοθίνες έχουν ισοπεδωθεί και μετατραπεί σε χώρο στάθμευσης.

Η τοποθέτηση μπάρας σε απόσταση από την παραλία είναι μια λύση που έχει προταθεί πολλές φορές ανά τα έτη, προσέκρουε όμως σε τοπικά μικροσυμφέροντα. Πριν από λίγο καιρό, οι δύο δήμοι στους οποίους υπάγεται διοικητικά η περιοχή, Κισσάμου και Καντάνου – Σελίνου, ζήτησαν από το υπουργείο Περιβάλλοντος να εγκρίνει την τοποθέτηση μπάρας, εκπονώντας μάλιστα και έκθεση σκοπιμότητας. Στο πλευρό τους είχαν το Τμήμα Περιβάλλοντος της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων, το οποίο διαπίστωσε «μεγάλη επισκεψιμότητα και ανεξέλεγκτη κίνηση τροχοφόρων, στάθμευση τροχόσπιτων και γενικά οχημάτων εκτός υφιστάμενης δημοτικής οδού πρόσβασης στην παραλία».

Το αξιοσημείωτο είναι πως το πιο… περίπλοκο ζήτημα που έπρεπε να λυθεί για την τοποθέτηση της μπάρας ήταν κατά πόσον αυτή αποτελεί κυκλοφοριακή ρύθμιση βάσει του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, κάτι που θα απαιτούσε μια χωριστή, μακρά διαδικασία.

Τελικώς η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης έδωσε το πράσινο φως σχετικά με το ζήτημα και έτσι στις 31 Ιουλίου ο υπουργός Περιβάλλοντος Θόδωρος Σκυλακάκης υπέγραψε τη σχετική απόφαση. Σύμφωνα με την απόφαση, η μπάρα τοποθετήθηκε σε απόσταση 450 μ. από την ακτή, σε σημείο όπου είναι δυνατή η αναστροφή οχημάτων. Η φύλαξη της περιοχής από την είσοδο δικύκλων (τα οποία εύκολα παρακάμπτουν την μπάρα) ή οχημάτων (από εναλλακτικές οδούς) ανατέθηκε και στους δύο δήμους, ενώ η παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας του μέτρου, στη Μονάδα Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Σαμαριάς και Προστατευόμενων Περιοχών Δυτικής Κρήτης.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι το εθνικό σχέδιο δράσης που έχει εκπονηθεί για τον συγκεκριμένο οικότοπο προτεραιότητας προτείνει συγκεκριμένες δράσεις ειδικά για το Ελαφονήσι, ανάμεσα στις οποίες η δημιουργία έργων (π.χ. περίφραξη, πινακίδες ενημέρωσης) για την αποτροπή ή τον έλεγχο δραστηριοτήτων τουρισμού.

Πηγή: Καθημερινή/Γιώργος Λιάλιος

📸C messier/commons.wikimedia.org

Δείτε επίσης