Sea Diamond: 17 χρόνια Ρύπανσης-Γιατί δεν εφαρμόζονται οι δικαστικές αποφάσεις για την ανέλκυση του ναυαγίου;

Χαρά Καπότου | Santorinimagazine.gr

απο Cyclades Open
SEA DIAMOND 17 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Στην εποχή μας η βιωσιμότητα είναι το ζητούμενο και σ’ αυτή στηρίζονται  πολιτικές και εξαγγελίες . Τι σημαίνει όμως βιωσιμότητα και ποιες εξαγγελίες μπορούν να στηριχθούν όταν η Πολιτεία  δεν φροντίζει για την προστασία ενός τόπου;  Στο νησί της Σαντορίνης  τι μπορεί να πει κανείς για την βιωσιμότητα όταν στα σπλάχνα της φιλοξενεί 17 ολόκληρα χρόνια μια οικολογική βόμβα;

Ήταν 5 Απριλίου το 2007 όταν το Sea Diamond βυθίζεται απέναντι από την χαρακτηρισμένη περιοχή  Natura της Νέας Καμένης και Παλαιάς Καμένης στη Σαντορίνη. Μια τεράστια επιχείρηση εκκένωσης του πλοίου ξεκινά και εκατοντάδες ρυπογόνες ουσίες απλώνονται στην θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας.

Επί ένα μήνα πραγματοποιούνται εργασίες για την απάντληση των πετρελαιοειδών από χώρους του ναυαγίου. Στις δεξαμενές του συνοδευτικού πλοίου M/V Aegis σφραγίσθηκαν από το Τελωνείο Θήρας 155,22 κυβικά μέτρα πετρελαιοειδών καταλοίπων αναμεμειγμένων με θαλασσινό νερό. Στάλθηκε δείγμα προς ανάλυση για την εκτίμηση της τελικής ποσότητας πετρελαίου που απαντλήθηκε. Το πόρισμα του Γενικού Χημείου του Κράτους – Χημική Υπηρεσία Σύρου σε απάντηση προς το Λιμενικό Ταμείο Θήρας ανέφερε ότι  «… σας γνωρίζουμε ότι το αποσταλέν δείγμα είναι κατά κύριο λόγο θαλάσσιο νερό (99% περίπου) με διάφορα κατάλοιπα πετρελαιοειδών (1% περίπου)».

Ο βαθμός επιτυχίας της επιχείρησης απάντλησης ήταν εξαιρετικά μικρός, κυρίως εκ του γεγονότος ότι οι δεξαμενές καυσίμων βρίσκονται στο εσωτερικό του πλοίου και η δυνατότητα επικοινωνίας από έξω με αυτές ήταν κατά την γνώμη των τεχνικών σχεδόν αδύνατη.

@FB/Aνελκύστε το Sea Diamond

Σύμφωνα με το Πράσινο Διαβατήριο του πλοίου και τις μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί, εντός του ναυαγίου του «Sea Diamond» υπολογίζεται ότι υπάρχουν μερικές εκατοντάδες τόνοι υγρών καυσίμων και λιπαντικών μηχανής, μερικές χιλιάδες κυβικά μέτρα μονωτικών υλικών όπως πετροβάμβακας και υαλοβάμβακας, μερικές εκατοντάδες κιλά ανόδια που περιέχουν βαρέα μέταλλα όπως μόλυβδο, κάδμιο και ψευδάργυρο, μερικές χιλιάδες μέτρα καλωδιώσεων που περιέχουν χαλκό, μερικές εκατοντάδες λίτρα ηλεκτρολύτη στις μπαταρίες του πλοίου που περιέχουν ισχυρά οξέα, μόλυβδο και κάδμιο, πολλά επικίνδυνα για τη δημόσια υγεία χημικά, όπως χρώματα, αντισκωριακά, σταθεροποιητές βαφών, αλλά και πολλές ηλεκτρονικές συσκευές στα όργανα και στις εγκαταστάσεις του πλοίου που περιέχουν υδράργυρο, ενώ όλες οι εύφλεκτες επιφάνειές του ήταν εμποτισμένες με βρωμιούχες επιβραδυντικές χημικές ενώσεις.

Ακόμα και σήμερα 17 χρόνια μετά το μαζούτ που έρχεται στην επιφάνεια καθημερινά είναι ορατό στο πλωτό φράγμα που έχει τοποθετηθεί  για τον περιορισμό της ρύπανσης στο σημείο του ναυαγίου.

@FB/Aνελκύστε το Sea Diamond

Η Σαντορίνη διαφημίζεται από την Πολιτεία ως ιδιαίτερος τόπος, χωρίς να τυγχάνει της ίδιας προσοχής η Προστασία της, από την ρύπανση που προκαλεί το ναυάγιο

Οι δικαστικές αποφάσεις για την ανέλκυση του ναυαγίου όλα αυτά τα χρόνια διαδέχονται η μία την άλλη, πραγματογνωμοσύνες, Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, Αποφάσεις επί αποφάσεων…..

Με τελεσίδικη απόφαση του ο Άρειος Πάγος το 2016 , ως προς την ποινική διαδικασία,  αναγνωρίζει την ύπαρξη σοβαρής και εξακολουθητικής θαλάσσιας ρύπανσης που συνέβη και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα στη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης και κατ’ επέκταση την ανάγκη ανέλκυσης του ναυαγίου. Η απόφαση στηρίχθηκε στα στοιχεία της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Πολυτεχνείου Κρήτης η οποία χαρακτηρίστηκε ως η πλέον αξιόπιστη. Καμία περαιτέρω ενέργεια από την Πολιτεία  δεν σημειώνεται…

Οι κάτοικοι της Σαντορίνης καταφεύγουν στο ΣτΕ και δικαιώνονται το 2019 με απόφαση του για την άρνηση της Πολιτείας να εφαρμόσει τον νόμο ” Περί ανέλκυσης ναυαγίων”.   Η κατάληξη είναι ίδια…

Το 2019 δημοσιεύει η Δημόσια Αρχή Λιμένων (ΔΑΛ) τον τελευταίο μειοδοτικό διαγωνισμό ανέλκυσης ο οποίος ακυρώνεται το 2020 από τον υπουργό ναυτιλίας, 2 μέρες πριν το άνοιγμα των προσφορών με την αιτιολογία πως η διαδικασία πρέπει να κινηθεί από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας και όχι από τη ΔΑΛ.

Το 2021 ο Δήμος Θήρας κρίνεται αναρμόδιος, με δικαστική απόφαση, να ζητά την ανέλκυση του ναυαγίου …καθώς μπορεί να λειτουργήσει και σε υποβαθμισμένο περιβάλλον.

Το 2022  η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών ,προσφεύγει και πάλι στην Επιτροπή Συμμόρφωσης του ΣτΕ  και επιβάλλεται πρόστιμο στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής καθώς διαπιστώνει πλημμελή συμμόρφωση προς την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Το 2023 απορρίπτεται η έφεση που είχε ασκήσει η πλοιοκτήτρια στην απόφαση του 2014 (για άμεση ανέλκυση του ναυαγίου με έξοδα της πλοιοκτήτριας εταιρείας και  πληρωμή, ως αποζημίωση, 14 εκατομμυρίων ευρώ στο Δήμο Θήρας και το Ελληνικό Δημόσιο λόγω ηθικής βλάβης), επιδικάζοντας υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου το ποσό των 6.000.000 ευρώ με το νόμιμο τόκο, ως αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης, αποδεχόμενο και βασιζόμενο πλήρως στα αποτελέσματα της πραγματογνωμοσύνης  .

Χωρίς όμως  το Ελληνικό Δημόσιο να απαιτεί  στην αγωγή του  από την πλοιοκτήτρια και τον ασφαλιστικό οργανισμό της και την ανέλκυση του ναυαγίου, παρόλο που εκείνο είναι το πλέον αρμόδιο να το διεκδικήσει…

@FB/Aνελκύστε το Sea Diamond

“Δεν έχουμε σκοπό να καταθέσουμε τα όπλα θα συνεχίσουμε τον πολυετή αγώνα μας μέχρι τη δικαίωσή μας και την ανέλκυση του τοξικού ναυαγίου “

Η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών, μέχρι σήμερα  προσπαθεί να ενεργοποιήσει την Πολιτεία να πράξει τα αυτονόητα, να εφαρμόσει δηλαδή τις δικαστικές αποφάσεις που έχουν ήδη ληφθεί  για την ανέλκυση του ναυαγίου.

Σε πρόσφατη επιστολή της  στην Μόνιμη Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής η οποία δεν εξέτασε ακόμη το θέμα  αναφέρει ότι:  η ανέλκυση του Sea Diamond είναι ένα ζήτημα που απαιτεί πολιτική βούληση ζητώντας την  παρέμβαση της επιτροπής και την ενεργό δράση της ώστε να εφαρμοστούν οι αποφάσεις της Ελληνικής Δικαιοσύνης  προκειμένου να απομακρυνθεί επιτέλους η οικολογική βόμβα που απειλεί με περιβαλλοντική καταστροφή την μοναδική Σαντορίνη, το Αιγαίο αλλά και την εικόνα της πατρίδας μας σε όλο τον κόσμο όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν. Ο Δήμος Θήρας επίσης με επιστολή του στην Μόνιμη Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής ζήτησε να συμμετέχει στην συζήτηση όταν αυτή πραγματοποιηθεί.

Οι κάτοικοι της Σαντορίνης δεν θα σταματήσουν μέχρι να δικαιωθούν και να δουν το ναυάγιο του Sea Diamond να βγαίνει από τον βυθό της Καλντέρας.

Η Πολιτεία πρέπει να εξηγήσει στους κατοίκους της Σαντορίνης όταν επικαλείται την βιωσιμότητα του  τόπου τι εννοεί γιατί δεν μπορεί να είναι ένας τόπος βιώσιμος διατηρώντας με δική της ευθύνη μια οικολογική βόμβα στα σπλάχνα του .

Πηγή: santorinimagazine.gr/Χαρά Καπότου

Δείτε επίσης