Είναι τα ATV τόσο επικίνδυνα όσο λένε; Συνέντευξη με τον Κώστα Φάρκωνα που ξεκινά απ’ τις γουρούνες και φτάνει μέχρι τις υποδομές, την οδική ασφάλεια και τον τουρισμό

Ειρήνη Προμπονά

απο Cyclades Open

Το τροχαίο στη Μύκονο με θύμα τον CEO της Volt, Tom Greenwood, έφερε ξανά στο προσκήνιο τη συζήτηση για την ασφάλεια των ATV (γουρούνες) στα ελληνικά νησιά. Στις αρχές του Σεπτέμβρη συνομιλήσαμε για το θέμα με τον Κωνσταντίνο Φάρκωνα, με πολυετή επαγγελματική εμπειρία στο χώρο των ενοικιαζόμενων οχημάτων είναι παράλληλα πρόεδρος του Tοπικού Συλλόγου Ενοικιαστών Μοτοσυκλετών Νάξου και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενοικιαστών Οχημάτων Ελλάδας, μίλησε στο Cyclades Open για την πραγματικότητα πίσω από τα ATV, την παραπληροφόρηση, αλλά και τις λύσεις για μεγαλύτερη οδική ασφάλεια. Φυσικά δεν μείναμε μόνο σ’ αυτά. Η συζήτηση προχώρησε περισσότερο φτάνοντας στις υποδομές και τις υποστελεχωμένες υπηρεσίες αλλά και στον τουρισμό: αυτόν που έχουμε κι αυτόν που θέλουμε.

Τελικά τι είναι οι περιβόητες “γουρούνες” και πόσο φταίνε για τα ατυχήματα;

Δεν είναι η πρώτη φορά που τα ATV, οι “γουρούνες” όπως τις γνωρίζουμε οι περισσότεροι, που έχουν προκαλέσει αντιδράσεις. Το 2018, η πρόταση απαγόρευσης των ATV, που προωθήθηκε ως «ρουσφέτι» για έναν δήμαρχο, έθεσε σε κίνδυνο τις επενδύσεις των επαγγελματιών. “Ξυπνήσαμε μια μέρα και μας είπαν ότι τα οχήματά μας είναι άχρηστα”, λέει ο Κώστας Φάρκωνας. “Μετά από αγώνες και κινητοποιήσεις, η απαγόρευση αποτράπηκε”. Σήμερα, δεν φοβάται νέα απαγόρευση, καθώς τα ATV προστατεύονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ελεύθερη μετακίνηση.

Τις τελευταίες μέρες όμως και με αφορμή το ατύχημα στη Μύκονο η συζήτηση για την καταλληλόλητα των τετράτροχων οχημάτων έγινε έντονη: “Η κακή εικόνα των ATV οφείλεται σε παραπληροφόρηση. Δεν είναι πιο επικίνδυνα από άλλα οχήματα, αρκεί να οδηγούνται σωστά”, τονίζει ο Κ. Φάρκωνας.

“Αυτή η άσχημη εντύπωση έχει κυρίως προκληθεί από τα ΜΜΕ, τα οποία ποτέ δεν έσκυψαν ουσιαστικά πάνω από το πρόβλημα για να κάτσουν να δουν τι ουσιαστικά ισχύει, τι πραγματικά ισχύει, παρά μονάχα ασχολήθηκαν με κάποια πολύ χαρακτηριστικά βίντεο, αμφιβόλου προέλευσης. Προσωπικά αμφιβάλλω αν τα βίντεο αυτά ήταν τραβηγμένα από την ελληνική επικράτεια, όπου δείχνει ATV να τουμπάρουν, ATV να τρακάρουν και ούτω καθεξής” λέει ο Φάρκωνας.

Όσον αφορά τα συγκεκριμένα οχήματα ο Κώστας Φάρκωνας αναφέρει πως το όχημα αυτό είναι πάρα πολύ ασφαλές. “Όλα τα οχήματα τα οποία αποτελούν μέρος του στόλου των μαγαζιών μας
που τίθενται προς μίσθωση δεν είναι οποιαδήποτε ATV. Είναι ATV τα οποία έχουν πολύ συγκεκριμένες προδιαγραφές. Είναι διαφορετικά από αυτά που πωλούνται γενικότερα στον κόσμο” λέει και εξειδικεύει σε τι αναφέρεται:

“Έχουν πάρα πολλές διαφοροποιήσεις. Μπορώ ενδεικτικά να σας πω το σύστημα των φρένων είναι αυτό που απαιτεί η Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα φώτα τους, τα φλας τους είναι όλα τροποποιημένα, ώστε να καλύπτουν όλες τις προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το σύστημα της εξάτμισης τους είναι φτιαγμένο έτσι για να μην προκαλεί πολύ θόρυβο, σύμφωνα πάντα με τα στάνταρτς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι εκπομπές ρύπων πάλι εναρμονίζονται με τα στάνταρτς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για να μην μακρηγορώ και γίνομαι κουραστικός είναι εγκεκριμένα για χρήση σε οποιαδήποτε οδό, σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης”.

-Και όταν λέμε σε οποιαδήποτε οδό εννοούμε σε άσφαλτο και σε χώμα προφανώς, έτσι;
Ακριβώς.
Στην Ελλάδα για να βγάλετε άδεια θα πρέπει να τηρούνται οι προδιαγραφές L7E. Υπάρχουν, ωστόσο, δύο υποκατηγορίες. Τα ATV, αυτά που όλοι αναθεματίζουν και η πιο καινούργια κατηγορία τους, τα Buggy. Αυτά που μοιάζουν με μικρά αυτοκινητάκια. Είναι στην ίδια κατηγορία κι αυτά. Οπότε εσείς, αγοράζοντας ένα τέτοιο μπορείτε να φύγετε από την Νάξο και να φτάσετε μέχρι την Ισπανία. Χωρίς να έχετε κανένα πρόβλημα.

ATV vs Αυτοκίνητο

Η συζήτηση μετατοπίζεται από τις καταναλωτικές προτιμήσεις στα ATV προς ένα ευρύτερο ζήτημα: την τουριστική κινητικότητα σε περιοχές με αυξημένη κυκλοφορία και περιορισμένες υποδομές, όπως η Νάξος κατά την τουριστική αιχμή του Αυγούστου.

Τώρα…η ερώτηση ξέρετε ποια είναι. Εγώ να πάρω το ATV και να πάω στην Ισπανία. Με τι δίπλωμα; Γιατί πρέπει να το διευκρινίσουμε αυτό.

Δίπλωμα αυτοκίνητου. Είναι απολύτως ξεκάθαρο, όλα τα ATV στην Ευρωπαϊκή επικράτεια οδηγούνται με δίπλωμα κατηγορίας Β, αυτοκινήτου δηλαδή και τηρούν τις προϋποθέσεις της ΕΕ .

Επομένως, ένας που έρχεται με δίπλωμα δικύκλου δεν υπάρχει περίπτωση ποτέ να νοικιάσει ένα ATV από κάποιο κατάστημα, αφού δεν τηρεί τις προϋποθέσεις ως οδηγός, δεν έχει δίπλωμα αυτοκινήτου αλλά με το μοτοσυκλέτας, σωστά;
 Μου δίνετε μια πάρα πολύ ωραία πάσα τώρα, γιατί έτσι μπαίνουμε στα ενδότερα της δουλειάς μας.
Προφανώς και όχι, δεν μπορεί χωρίς δίπλωμα αυτοκινήτου. Στο δικό μου κατάστημα ποτέ δεν θα το έπαιρνε. Δεν μπορώ να γνωρίζω τι συμβαίνει όμως για το σύνολο των συναδέλφων μου.
Όπως πολύ καλά γνωρίζετε σε όλους τους κλάδους, όλων των διαφορετικών επαγγελματικών τομέων υπάρχουν οι καλοί και οι κακοί επαγγελματίες. Δυστυχώς δεν έχω γνώση, γιατί δεν μπορώ να αστυνομεύω τους συναδέλφους μου, ούτε και θέλω κάτι τέτοιο.
Αλλά ο νόμος είναι ξεκάθαρος: Με δίπλωμα αυτοκινήτου οδηγείς ΑTV. Με δίπλωμα μοτοσυκλέτας δεν οδηγείς ΑTV. Τόσο απλά.

Ο Κώστας Φάρκωνας διευκρινίζει ωστόσο πως ένας μοτοσυκλετιστής δεν θα προτιμήσει να νοικιάσει ένα ATV: “Ο έμπειρος μοτοσυκλετιστής” μας λέει “αυτός που έχει δίπλωμα για μοτοσυκλέτα θα προτιμήσει τη μοτοσυκλέτα ή το σκούτερ για τους πρακτικούς λόγους: να παρκάρει πιο εύκολα
να μπορεί να ελίσσεται καλύτερα στην κίνηση κλπ. Το όλο πρόβλημα ξεκινάει γιατί είναι αυτή η κατηγορία διπλώματος… δεν θέλω να κατηγορήσω κάποιον ή να μπω σε λεπτομέρειες
αλλά φαίνεται πως έχουμε μπει “στα ρουθούνια” κάποιων, στους οποίους δεν αρέσει αυτό. Το ότι δηλαδή μπορεί κάποιος με δίπλωμα αυτοκίνητου να νοικιάζει τα ΑTV”.

-Δηλαδή σημαίνει ότι θα προτιμήσω το ATV και δεν θα πάρω αυτοκίνητο; Γιατί αυτό καταλαβαίνω….

Κυρία Προμπονά μένετε στην Νάξο. Τον Αύγουστο γνωρίζετε τι γίνεται με το θέμα της κίνησης και με το θέμα του πάρκινγκ. Πάρα πολύ καλά. Εσείς τι θα προτιμούσατε; Ένα όχημα που πιάνει τέσσερις φορές λιγότερο χώρο από ένα αυτοκίνητο ή ένα αυτοκίνητο; Επίσης, πολύ καλά γνωρίζετε, ίσως και καλύτερα από εμένα, την κατάσταση του οδικού δικτύου. Τι θα προτιμούσατε; Ένα αυτοκίνητο το οποίο θα διακινδυνεύατε ανά πάσα ώρα να το σπάσετε σε κάποια λακκούβα ή ένα ATV το οποίο
με άνεση θα σας πήγαινε παντού ακόμα και στην πιο απομακρυσμένη παραλία;

-Παίζει ρόλο και το κόστος… Δεν είναι πιο φθηνά να νοικιάσεις ATV; Ο κόσμος δεν τα προτιμάει γιατί είναι φθηνότερα; Σε σχέση με ένα αυτοκίνητο εννοώ.

Δεν προτιμάει τα ATV γιατί είναι φθηνότερα.

-Είναι πιο ακριβή η ενοικίαση ενός ATV σε σχέση με αυτοκίνητο;

Ακριβώς…Οι προσφορές που γίνονται από τις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες στο δικό μας το κομμάτι, το κομμάτι του rent, είναι πολύ καλύτερες από την ημερήσια ενοικίαση ενός ATV. Οπότε ο κόσμος δεν το κοιτάει σαν μια οικονομική λύση. Το κοιτάει σαν μια ιδανική λύση. Είναι στις διακοπές τους, θέλουν να κάνουν κάτι διαφορετικό είναι ο πιο ωραίος και νόμιμος τρόπος να κινηθούν χωρίς να έχουν να τραβήξουν όλα τα αρνητικά που ένα αυτοκίνητο θα τους προκαλούσε. Οι τουρίστες επιλέγουν τα ATV όχι για λόγους κόστους, αλλά για την εμπειρία και την πρακτικότητα που προσφέρουν.


Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, εγείρεται το ερώτημα: Υπάρχει οργανωμένη προσπάθεια απαξίωσης των ATV ώστε να περιοριστεί η χρήση τους και να ενισχυθεί η αγορά των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων; Δηλαδή, είναι και ένας τρόπος αυτή η δαιμονοποίηση να γίνεται από πρόθεση, ώστε να πάψει η χρήση τους γιατί συμφέρει κάποιους;

Κάποιος καχύποπτος θα μπορούσε να το σκεφτεί. Εγώ, σαν άνθρωπος που θέλω να σκέφτομαι θετικά τουλάχιστον σε ό,τι έχει να κάνει με τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που είμαστε στο σύνολό μας όλοι οι ενοικιαστές, τουλάχιστον όσους γνωρίζω εγώ, και εξαιρουμένων λοιπών των πολυεθνικών έχουμε στα καταστήματά μας και τα δύο. Και αυτοκίνητα και ATV. Οπότε δεν θεωρώ ότι υπάρχει αντιπαλότητα μεταξύ συναδέλφων. Εάν υπήρχε ένας καχύποπτος θα μπορούσε να θεωρήσει ότι ίσως, πίσω από αυτό βρίσκονται οι πολυεθνικές. Αλλά και πάλι δεν έχω στοιχεία για να κατηγορήσω κάποιον και θα ήταν τουλάχιστον άδικο και ανήθικο να κατηγορήσω κάποιον από τη στιγμή που δεν έχω τέτοια στοιχεία.

– Προφανώς, αν αυτό συμβαίνει, δεν αφορά εσάς στα καταστήματα ενοικίασης, αλλά το παρασκήνιο πίσω από εσάς, πιο πάνω…αλλά το θέμα είναι να υπάρχουν και στοιχεία και να υπάρχουν αποδείξεις, όχι ενδείξεις.
Έχετε δίκιο γιατί και να ίσχυε δεν θα το ήξερα εγώ ακριβώς.

Στο ερώτημα για τον αριθμό των ATV που κυκλοφορούν, ο Κώστας Φάρκωνας εκτίμησε ότι πανελλαδικά φτάνουν περίπου τις 30.000, ενώ στις Κυκλάδες ξεπερνούν τις 10.000. “Δεν είναι ακριβές νούμερο και δεν θα ήθελα να καταγραφεί ως δεδομένο”, διευκρίνισε, “είναι κατά προσέγγιση”.


ΑΤV: Στατιστικά λιγότερα ατυχήματα από μοτοσικλέτες και ποδήλατα

Πόσο ασφαλή είναι όμως τα ATV; Τα στοιχεία του 2024 δείχνουν ότι τα ATV εμπλέκονται σε λιγότερα ατυχήματα σε σχέση με άλλα οχήματα. Συνολικά καταγράφηκαν 38 ατυχήματα (5 θανατηφόρα, 33 βαριά, 132 ελαφρά), έναντι 251 θανατηφόρων με μοτοσικλέτες, 17 με μοτοποδήλατα και-κάτι που εκπλήσσει-10 με ποδήλατα.

Συζητάμε μαζί του για την οδική ασφάλεια και την πληθώρα ατυχημάτων και δυστυχημάτων που καθημερινά διαβάζουμε στον Τύπο. Ιδιαίτερα φορτισμένος μας απαντά πως “η οδική ασφάλεια θα έπρεπε να είναι αδιαπραγμάτευτη”. Με τριάντα χρόνια εμπειρίας στον χώρο, ο ίδιος δεν έκρυψε την αγωνία του για την κατάσταση στους ελληνικούς δρόμους, χαρακτηρίζοντας κάθε τραυματισμό ή θάνατο ως “συλλογική αποτυχία”.

“Για μένα, κάθε απώλεια στην άσφαλτο είναι αποτυχία: δική μου, δική σας, του κράτους, όλων των φορέων. Είναι κρίμα να χάνονται άνθρωποι στους δρόμους”, μας λέει εκφράζοντας τη βαθιά του θλίψη για την έλλειψη ουσιαστικής βούλησης από πλευράς πολιτείας και κοινωνίας να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.

Ως προς την ασφάλεια η χρήση κράνους είναι επιβεβλημένη. “Θεωρώ απαράδεκτο όποιον δεν το φοράει και εγκληματική αμέλεια από επαγγελματία που δεν το παρέχει στον πελάτη του”, αναφέρει χαρακτηριστικά.
Όπως εξήγησε, τα περισσότερα καταστήματα είναι εφοδιασμένα με κράνη που πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, όμως η ασφάλεια δεν εξαρτάται μόνο από τον εξοπλισμό. “Ο οδηγός πρέπει να είναι νηφάλιος, συγκεντρωμένος, να αντιλαμβάνεται ότι χειρίζεται μηχάνημα. Δεν μπορεί να έχει πιει, ούτε να νυστάζει”, υπογράμμισε.
Ο Φάρκωνας ξεκαθάρισε πως οι επαγγελματίες του χώρου δεν λειτουργούν με γνώμονα το κέρδος ανεξαρτήτως κόστους. “Με πολλούς πελάτες μας είμαστε φίλοι. Είναι επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες του νησιού. Δεν θέλουμε να εμπλακούν ούτε στο παραμικρό ατύχημα”, είπε, επισημαίνοντας πως η ευθύνη δεν είναι μόνο δική τους, αλλά και της πολιτείας.

Αναφερόμενος στα πρόσφατα δυστυχήματα, σημείωσε πως για κάθε αριθμό στα στατιστικά, εκείνος βλέπει πίσω μια οικογένεια διαλυμένη. “Δεν είναι μόνο ο τραυματίας ή ο νεκρός. Είναι όλοι γύρω του. Και οι αιτίες πρόκλησης ατυχήματος είναι πολλές: από την κατάσταση του οδικού δικτύου και την έλλειψη αστυνόμευσης, μέχρι την ακαταλληλότητα των οχημάτων και την απουσία ελέγχων”.

-Σε πολλές περιπτώσεις βέβαια τα συγκεκριμένα οχήματα παραβλέποντας τον ΚΟΚ βγαίνουν εκτός δρόμου και τα βλέπουμε σε ακτές, αλυκές, προστατευόμενες περιοχές και χώρους που απαγορεύεται η διέλευση οχημάτων. Γνωρίζουν όμως οι οδηγοί εκ των προτέρων πως δεν επιτρέπεται αυτό; Γιατί έχουμε και έλλειψη ενημερωτικών πινακίδων …τους ενημερώνετε;

“Φυσικά και ναι… ο χειρότερος εχθρός ενός οχήματος είναι η άμμος και το αλάτι…δέχονται τρομερή καταπόνηση τα οχήματα με τέτοια χρήση. Συνεπώς όπως καταλαβαίνεις είναι καταστροφικό για εμάς, και είναι απολύτως απαράδεκτο να συμβαίνει. Η παραλία είναι για τους λουόμενους και επιπλέον η διέλευση προκαλεί καταστροφή στο φυσικό περιβάλλον.

Εμείς ενημερώνουμε, όσο συμπληρώνουμε το μισθωτήριο-συμβόλαιο. Μάλιστα υπάρχει ποινή (500 ευρώ) που αναγράφεται στο μισθωτήριο συμβόλαιο και επίσης έχουμε τυπώσει πάνω στους χάρτες μας τις περιοχές Νatura, τις αλυκές και όλους τους σχετικούς χώρους” μας απαντά.


Περισσότεροι έλεγχοι για μεγαλύτερη ασφάλεια

Η συζήτηση στράφηκε στις ελλείψεις ελέγχων και την υποστελέχωση των αρμόδιων υπηρεσιών. “Δεν γίνεται να μην υπάρχουν τακτικοί και αυστηροί έλεγχοι στα καταστήματα ενοικίασης”. Όπως εξήγησε, η αρμόδια υπηρεσία για τους ελέγχους δεν είναι το Υπουργείο Μεταφορών, αλλά ο ΕΟΤ και συγκεκριμένα η Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού Σύρου, η οποία διαθέτει μόλις τέσσερις υπαλλήλους για όλες τις Κυκλάδες!
“Φέτος, ως Σύλλογος της Νάξου, στείλαμε επιστολή σε Αστυνομία, Λιμεναρχείο και ΕΟΤ ζητώντας ελέγχους. Το λιμεναρχείο ανταποκρίθηκε ουσιαστικά, η αστυνομία έκανε ό,τι μπορούσε, αλλά ο ΕΟΤ δεν εμφανίστηκε”. Ο ίδιος δεν έκρυψε την απογοήτευσή του για την κατάσταση: “Ειδικά το καλοκαίρι, όταν τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται, είναι συγκλονιστικό να γνωρίζεις ότι οι υπηρεσίες είναι υποστελεχωμένες και αυτό τελικά πλήττει την ασφάλεια του χρήστη”.

Ο Φάρκωνας ζητά αυστηρότερους ελέγχους από ΕΟΤ και αστυνομία για την τήρηση προδιαγραφών και την αποτροπή παραβάσεων, όπως οδήγηση χωρίς κράνος ή υπό την επήρεια αλκοόλ. Προτείνει επίσης καλύτερη εκπαίδευση οδηγών και συντήρηση του οδικού δικτύου. Η οδική ασφάλεια, σύμφωνα με τον Φάρκωνα, θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται ως κοινωνικό αγαθό, όπως ο αέρας και το νερό. “Δεν γίνεται να βλέπουμε οχήματα με τρία άτομα, χωρίς κράνος, μεθυσμένους οδηγούς, παρκαρισμένα παντού, και να μην υπάρχει έλεγχος. Από εκεί ξεκινάνε όλα. Ο σύλλογός μας ζητά ελέγχους ακόμα και στα μέλη μας για σωστή λειτουργία” καταλήγει, τονίζοντας τη δέσμευση του κλάδου για βιώσιμη και ασφαλή λειτουργία.

Ψηφιακό Πελατολόγιο

Το μέτρο που εφαρμόστηκε από την 1η Ιουλίου 2025 προβλέπει την ηλεκτρονική καταγραφή σε πραγματικό χρόνο των πελατών που εισέρχονται και εξέρχονται από συνεργεία, πλυντήρια, χώρους στάθμευσης και συναφείς επιχειρήσεις καταγράφει δηλαδή κάθε κίνηση οχήματος και η εφαρμογή του προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις.

“Χρειάζονται δύο λογιστές για να καταγράφουν 300-400 οχήματα την ημέρα”, λέει ο Κώστας Φάρκωνας. Το σύστημα εφαρμόστηκε χωρίς πιλοτική φάση ή εκπαίδευση, ενώ τα προβλήματα σύνδεσης στο διαδίκτυο επιδεινώνουν την κατάσταση. Δεν έγινε κανένας έλεγχος για την εφαρμογή του”, προσθέτει, θεωρώντας το μέτρο αναποτελεσματικό για τον κλάδο, καθώς οι περισσότερες συναλλαγές γίνονται ούτως ή άλλως με πιστωτικές κάρτες.

Η Νάξος δοκιμάζει τα όριά της-Ανάγκη για πραγματικό διάλογο και βιώσιμες λύσεις

Ρωτήσαμε τον Κώστα Φάρκωνα την γνώμη του για την κατάσταση που επικρατεί στο νησί τους μήνες του καλοκαιριού με την τουριστική έκρηξη. Είναι επιχειρηματίας που εξαρτάται άμεσα από τον τουρισμό, επομένως η τοποθέτησή του έχει ιδιαίτερη σημασία.

Ο πρόεδρος του Τοπικού Συλλόγου Ενοικιαστών Μοτοσυκλετών Νάξου αναφέρθηκε στην έλλειψη υποδομών και την ανάγκη για διάλογο, προτείνοντας λύσεις για μια βιώσιμη ανάπτυξη.

“Το νησί είναι σε τραγική κατάσταση τον Αύγουστο. Οι υποδομές μας δεν μπορούν να υποστηρίξουν τόσο κόσμο”, λέει χαρακτηριστικά. “Η Νάξος δέχεται τεράστιο όγκο επισκεπτών, που υπερβαίνει τη φέρουσα ικανότητά της. Χρειάζομαι μισή ώρα για να διανύσω λιγότερο από ένα χιλιόμετρο από το μαγαζί μου στο λιμάνι για ν’ αφήσω κάποιο όχημα”, περιγράφει, αναδεικνύοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση που ταλανίζει το νησί τους θερινούς μήνες. Οι δρόμοι, συχνά διπλής κατεύθυνσης χωρίς πεζοδρόμια, δεν μπορούν να φιλοξενήσουν με ασφάλεια οχήματα, ποδήλατα και πεζούς. “Θέλουμε πεζοδρόμια για τις μαμάδες με τα καροτσάκια, καλύτερη καθημερινότητα για όλους” τονίζει, επισημαίνοντας ότι οι ντόπιοι βιώνουν και οι ίδιοι τις δυσκολίες και μάλιστα χειμώνα-καλοκαίρι.

Η έννοια της βιωσιμότητας είναι κεντρική στη συζήτηση. Ξεκινάμε με την παραδοχή πως δεν μπορούμε να ξεχυλώσουμε το νησί για να χωρέσουν όλα. Ο Φάρκωνας λέει ότι η ανεξέλεγκτη τουριστική ανάπτυξη απειλεί την ίδια την ταυτότητα της Νάξου κι αυτό είναι πολύ επικίνδυνη εξέλιξη: “Αν συνεχίσουμε έτσι, θα το καταλάβουμε με άσχημο τρόπο” τονίζει. Μάλιστα καλεί όλους τους εμπλεκόμενους φορείς – Δήμο, Περιφέρεια, επαγγελματίες και πολίτες – να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι. “Χρειάζεται καλή διάθεση και κατανόηση των προβλημάτων, όχι ο καθένας να κοιτάζει τα μικροσυμφέροντα του”, λέει, τονίζοντας την ανάγκη για συνεργασία χωρίς προκαταλήψεις.

Προτείνει δημοτική συγκοινωνία και καλύτερες υποδομές, όπως ποδηλατοδρόμους, για να αποσυμφορηθεί το νησί, ενώ σημειώνει: “Ρουφάμε όλοι από τη Νάξο, αλλά δεν της δίνουμε τίποτα πίσω”, μας λεει χαρακτηριστικά καλώντας σε δράση για να προστατευθεί το ίδιο το νησί συνολικά, ώστε να συνεχίσει να διαθέτει την μοναδική ταυτότητα που το έχει καταστήσει κορυφαίο τουριστικό προορισμό.

Τον ρωτάμε αν η απουσία περιορισμών στην ίδρυση επιχειρήσεων, όπως γραφεία ενοικίασης οχημάτων ή καταλύματα, επιδεινώνει το πρόβλημα. “Ο νόμος το επιτρέπει, αλλά η φέρουσα ικανότητα του νησιού δεν το αντέχει”, λέει ο Φάρκωνας. “Η ύπαρξη παράνομων επιχειρήσεων επίσης πρέπει να ελέγχεται, ενώ η υποστελέχωση υπηρεσιών όπως ο ΕΟΤ για παράδειγμα δυσχεραίνει τους ελέγχους”. “Δεν είμαστε εχθροί του τουρισμού”, διευκρινίζει ο Φάρκωνας, ωστόσο προειδοποιεί ότι χωρίς όραμα και συνεργασία, η Νάξος κινδυνεύει να χάσει τη γοητεία της. “Δεν έχουμε προσπαθήσει αρκετά”, συμπληρώνει, εκφράζοντας την ελπίδα ότι ο διάλογος θα οδηγήσει σε λύσεις. “Η Νάξος δεν είναι Μύκονος, ούτε Σαντορίνη και η βιώσιμη ανάπτυξη απαιτεί στρατηγικό σχεδιασμό και ανοιχτά μυαλά” καταλήγει.

Η κουβέντα με τον Κώστα Φάρκωνα ολοκληρώθηκε με την ευχή να μπορέσουμε σύντομα ως κοινωνία να συζητήσουμε σοβαρά για όλα όσα μας απασχολούν έντονα, όχι για να μαλώσουμε, αλλά για να βρούμε ένα τρόπο συνεννόησης και δημιουργίας στην πράξη. Να κινηθούμε προς μια διαφορετική κατεύθυνση που να είναι ωφέλιμη για όλους. Κάτι που όπως τόνισε ο συνομιλητής μας μόνο μέσα από τον διάλογο και τη σύνθεση μπορεί να επιτευχθεί και με όραμα για το μέλλον. Για μια Νάξο που όλοι παίρνουμε απ’ αυτήν και πρέπει όχι απλώς να την προσέχουμε σαν τα μάτια μας, αλλά να την φροντίσουμε επιστρέφοντάς της αυτό που έχει περισσότερο ανάγκη: την διάσωση της ταυτότητάς και της αυθεντικότητάς της που είναι και η δικής μας ευημερία- για το παρόν και το μέλλον μας.

Το ηχητικό της συνέντευξης με τον Κώστα Φάρκωνα θα δημοσιευθεί τις επόμενες μέρες

📸Tripadvisor, Auto Moto Falcon

Δείτε επίσης