Δωρεάν διακοπές για όλους: Oυτοπική φαντασίωση ή μελλοντική πραγματικότητα;

απο Cyclades Open

Ένα νέο μοντέλο διακοπών, οι “freemium διακοπές”, ή “δωρεάν διακοπές”, σύμφωνα με το οποίο διαφημιστές θα εξασφαλίζουν δωρεάν διακοπές σε τυχερούς ταξιδιώτες, αποτελούν το ταξιδιωτικό μοντέλο του μέλλοντος, σύμφωνα με τον Roman Townsend, διευθύνοντα σύμβουλο της Belvera Partners, μιας εταιρίας συμβούλων δημοσίων σχέσεων για τον κλάδο της ταξιδιωτικής τεχνολογίας.

Το μόνο που χρειάζεται είναι ένας γενναίος επιχειρηματίας για να βάλει σε εφαρμογή το νέο μοντέλο, υποστηρίζει ο κ. Townsend.

Ένα σημαντικό μέρος των υπηρεσιών που καταναλώνουμε καθημερινά είναι εντελώς δωρεάν: Google ή Bing, Facebook και Instagram, χρήση του WhatsApp και φυσικά η καθιερωμένη τηλεόραση και το ραδιόφωνο. Αυτές δεν είναι δημόσιες υπηρεσίες ή αλτρουιστικοί πάροχοι, είναι επιχειρήσεις που ζουν από τη διαφήμιση.

Θα μπορούσαν όμως οι διακοπές να είναι ποτέ εντελώς δωρεάν, πληρωμένες από τους διαφημιστές και με μηδενικό κόστος για τον ταξιδιώτη; Όσο εξωφρενικό κι αν ακούγεται αυτό, τα πρώτα θεμέλια για δωρεάν διακοπές έχουν ήδη μπει. Τα FAM trips είναι ο παραδοσιακός τρόπος για να δελεαστούν οι ταξιδιωτικοί πράκτορες και οι διοργανωτές ταξιδιών να προωθήσουν ένα ξενοδοχείο ή μια εμπειρία, όπως και οι περιηγήσεις με επιρροή από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εν τω μεταξύ, οι πολυτελείς επωνυμίες συχνά “παρασύρουν” πλούσια κοινά-στόχους για ένα Σαββατοκύριακο. Και οι εταιρίες συχνά προσκαλούν σημαντικούς πελάτες τους για εβδομαδιαίες “αποδράσεις” με το πρόσχημα ενός συνεδρίου, που στην πραγματικότητα είναι μια δικαιολογία για ξέφρενα πάρτι σε πολυτελή θέρετρα, σε εξωτικές τοποθεσίες.

Δωρεάν διακοπές για… απλούς θνητούς

Αλλά, θα μπορούσαν οι κανονικές διακοπές να γίνουν δωρεάν για τους απλούς ανθρώπους; Ο Martin Eade από τον πάροχο μηχανής κρατήσεων ταξιδιωτικής τεχνολογίας Vibe σχολιάζει: “Πριν από χρόνια, οι εταιρίες προώθησης χρονομεριστικής μίσθωσης συνήθιζαν να δίνουν δωρεάν ταξιδιωτικά προϊόντα, για παράδειγμα διαμονή σε ξενοδοχείο ή εισιτήρια για τη Disney, αν απλά εγγραφόσταν κάποιος σε μία από τις εκδηλώσεις πωλήσεών τους”.

Ενώ ο Mark Ross-Smith από την StatusMatch, έναν τεχνολογικό πάροχο για προγράμματα επιβράβευσης αεροπορικών εταιριών, επισημαίνει ότι “οι αεροπορικές εταιρίες δίνουν εδώ και χρόνια στους ανθρώπους δωρεάν ταξιδιωτικά προϊόντα με τη μορφή εξαργύρωσης πόντων σε αντάλλαγμα για την επίτευξη των κατώτατων ορίων δαπανών, και υπάρχουν εταιρεες πιστωτικών καρτών υψηλών προδιαγραφών, που προσφέρουν δωρεάν διανυκτερεύσεις σε ξενοδοχεία μόνο και μόνο για την κατοχή της κάρτας. Αυτό είναι περίπου το ίδιο πράγμα, μόνο που γίνεται αντίστροφα”.

Τελικά, αυτό είναι απλώς ένα ζήτημα του κατά πόσον ένας διαφημιζόμενος είναι διατεθειμένος να καλύψει το κόστος των διακοπών κάποιου σε αντάλλαγμα για τη διαφημιστική ευκαιρία: η αεροπορική εταιρία, ο ξενοδόχος, η εταιρία μεταφοράς ή ο ιδιοκτήτης ενός εστιατορίου δεν ενδιαφέρονται για το ποιος πραγματικά πληρώνει -αρκεί κάποιος να πληρώσει. Οι διαφημιστές πληρώνουν ήδη πολλά δολάρια για τα δεδομένα σας, οπότε γιατί να μην σας έχουν εκεί αυτοπροσώπως με τη μορφή διακοπών;

Εφόσον ο ταξιδιώτης είναι το κοινό-στόχος τους, τότε η μορφή των διακοπών παρουσιάζει τεράστιες ευκαιρίες για τους διαφημιστές να πουλήσουν.

Ο Barry Klipp από την InterLnkd, η μηχανή του οποίου συνδυάζει εμπορικά σήματα και προϊόντα μόδας και ομορφιάς με κρατήσεις διακοπών, για να παρέχει στους OTA και τις αεροπορικές εταιρίες μια νέα ροή συμπληρωματικών εσόδων, πιστεύει ότι αυτό είναι κάτι που θα μπορούσε να διαφαίνεται στον ορίζοντα: “η πώληση των ίδιων των διακοπών δεν είναι ο μόνος τρόπος για να δημιουργηθούν έσοδα, υπάρχουν και άλλες δυνατότητες εσόδων και εμείς προσφέρουμε μία από αυτές, οδηγώντας μια ροή εσόδων από τη διασταυρούμενη πώληση προϊόντων ταχείας κυκλοφορίας (FMCG) πριν από την ημερομηνία του ταξιδιού. Θα μπορούσε αυτό από μόνο του να καλύψει το σύνολο των διακοπών; Προφανώς όχι, αλλά είναι ένα παράδειγμα του πώς μπορεί να καλυφθεί ένα μέρος του ποσού”.

Κατά τη γνώμη του Alex Barros, από τους ειδικούς σε θέματα διαχείρισης εσόδων της BEONx, στις μέρες μας πολλά ξενοδοχεία πρέπει να επανεξετάσουν το επιχειρηματικό τους μοντέλο με κάθε τρόπο: “οι μέρες που εστιάζαμε στο RevPAR έχουν περάσει, τα ξενοδοχεία πρέπει να σκεφτούν τη μεγιστοποίηση των εσόδων από το σύνολο της εμπειρίας του επισκέπτη, όπως οι υπηρεσίες θυρωρείου ή εστιατορίου -ένας τρόπος για να γίνει αυτό θα μπορούσε να είναι η δωρεάν παραχώρηση του δωματίου, όπως κάνουν ήδη τα καζίνο σε παίκτες με υψηλά εισοδήματα”.

Η λειτουργία του νέου μοντέλου

Πώς θα μπορούσε, όμως, να λειτουργήσει αυτό το οικονομικό μοντέλο; Υποθέτοντας ότι κανένας πραγματικός ταξιδιωτικός πράκτορας ή ταξιδιωτικός πάροχος δεν θα είναι αρκετά γενναίος για να προσφέρει διακοπές “freemium”ακόμα, ουσιαστικά αυτό που θα μπορούσε να συμβεί είναι να δημιουργηθεί μια εταιρία της οποίας ο στόχος είναι να προσελκύσει αρκετούς διαφημιζόμενους για να καλύψει το κόστος των διακοπών και στη συνέχεια να βρει ταξιδιώτες που ταιριάζουν στο επιθυμητό διαφημιστικό προφίλ. Με αυτά τα κεφάλαια, στη συνέχεια δεσμεύει ένα αεροπλάνο τσάρτερ all-inclusive διακοπών για την ομάδα και μεγιστοποιεί τις ευκαιρίες εμπορικής προβολής, συμπεριλαμβανομένων όχι μόνο διαφημίσεων, αλλά και εκπροσώπων οι οποίοι είναι εκπαιδευμένοι να πωλούν τα προϊόντα των χορηγών.

Δεδομένου ότι ορισμένα πακέτα διακοπών all-inclusive μπορούν να ξεκινήσουν από μερικές εκατοντάδες λίρες, δεν είναι και τόσο μεγάλος ο διαφημιστικός προϋπολογισμός. Και αν σκέφτεστε “ναι, αλλά ένα άτομο που πληρώνει μερικές εκατοντάδες λίρες για διακοπές δεν αξίζει τόσα πολλά από άποψη διαφήμισης”, τότε ξανασκεφτείτε το: ένα σούπερ μάρκετ θα μπορούσε να πληρώσει μια περιουσία για τέτοιο κοινό, , αν πίστευε ότι θα μπορούσε να το προσελκύσει στη δική του επωνυμία.

Η απαιτούμενη τεχνολογία για την αντιστοίχιση των διαφημιζόμενων με τους ταξιδιώτες -χρησιμοποιώντας τεχνικές μεγάλων δεδομένων- υπάρχει πλέον εφόσον η εταιρεία “Freemium holidays” έχει αρκετή ζήτηση από ένα ευρύ φάσμα κοινωνικοοικονομικά και δημογραφικά σχετικών ταξιδιωτών. Και θα μπορούσε μια τέτοια εταιρία να μην κατακλύζεται από ανθρώπους που είναι διατεθειμένοι να της προσφέρουν τα δεδομένα τους με αντάλλαγμα δωρεάν διακοπές;

Ο Spencer Hanlon από τον πάροχο ταξιδιωτικών πληρωμών B2B Nium τονίζει ότι πολλοί ταξιδιωτικοί πάροχοι ή tour operators δίνουν έως και το 3% των εσόδων τους για τη διαχείριση των πληρωμών, λόγω παρωχημένης οικονομικής υποδομής: “αν δεν υπάρχουν πληρωμές από την πλευρά των καταναλωτών, αυτό μειώνει δραστικά το κόστος των χρηματοοικονομικών συναλλαγών -το μόνο που απομένει είναι μια εφάπαξ πληρωμή Β2Β στον προμηθευτή, η οποία με τη σύγχρονη τεχνολογία θα πρέπει να είναι σχεδόν απαρατήρητη ως κόστος μεταφοράς. Έχετε ήδη διανύσει το 3% του δρόμου προς τα εκεί”.

Είναι επίσης πιθανόν οι οργανισμοί μάρκετινγκ προορισμών να παρέμβουν μερικές φορές για να προσφέρουν δωρεάν ή μειωμένες διακοπές. Ο Carlos Cendra από τον πάροχο ταξιδιωτικών πληροφοριών Mabrian σχολιάζει: “Ένας προορισμός που θέλει να προσελκύσει ένα νέο προφίλ επισκεπτών θα μπορούσε να ενδιαφερθεί να συνεργαστεί με μια τέτοια πλατφόρμα, καθώς θα έχει τη βεβαιότητα ότι οι ταξιδιώτες αποτελούν την αγορά-στόχο του. Στην πραγματικότητα, βλέπουμε συνεχώς πώς οι προορισμοί επενδύουν εκατομμύρια σε αυτό που ονομάζεται “συμφωνίες συνδιαφήμισης” με τις αεροπορικές εταιρίες, προκειμένου να συγχρηματοδοτήσουν τις θέσεις εισερχομένων κατά τη διάρκεια της χαμηλής περιόδου”.

Υπάρχουν πολλές άλλες βιομηχανίες εκεί έξω που θα μπορούσαν να θελήσουν να παρέμβουν και να προσφέρουν άμεσα ορισμένα μέρη του πακέτου. Η Katie Crowe από τον πάροχο ταξιδιωτικής ασφάλισης battleface σχολιάζει: “Οι οργανισμοί χρηματοοικονομικών υπηρεσιών είναι πάντα πρόθυμοι να σας ενθαρρύνουν να μεταβείτε στις υπηρεσίες τους, ορισμένες από τις οποίες μπορεί να έχουν πολύ υψηλό περιθώριο κέρδους, όπως τα συνταξιοδοτικά προϊόντα, και ένας τρόπος για να το κάνουν αυτό είναι μέσω προωθητικών ενεργειών απευθείας στο κοινό-στόχο τους. Τι καλύτερο συμπλήρωμα για τις διακοπές από την προώθηση ενός ασφαλιστηρίου συμβολαίου;”.

Προς το παρόν είναι δυνατόν να φανταστούμε τουλάχιστον κάποιο μοντέλο εκπτωτικών διακοπών -στην πραγματικότητα, όπως είδαμε παραπάνω, σε κάποιο βαθμό αυτό συμβαίνει ήδη- όπου μέρος του κόστους επιδοτείται από τους διαφημιζόμενους πριν περάσουμε σε ένα 100% δωρεάν μοντέλο. Ποιος ξέρει, αν αυτό το μοντέλο “δωρεάν διακοπών” αποδειχθεί κερδοφόρο…

Πηγή: money-tourism.gr

Δείτε επίσης