Εκπαίδευση: Το Σκάκι μπαίνει σε νηπιαγωγεία και δημοτικά τη νέα σχολική χρονιά

απο Cyclades Open

Ένα νέο πρόγραμμα με τίτλο «Σκάκι και Φαντασία» εντάσσεται από τη νέα σχολική χρονιά για τους μαθητές του νηπιαγωγείου και της Α΄ και Β΄ δημοτικού. Την πρόταση είχε κάνει η Ελληνική Σκακιστική Ομοσπονδία και έγινε αποδεκτή από τον αρμόδιο οργανισμό του υπουργείου Παιδείας και έτσι οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν έχοντας απλές και αναλυτικές οδηγίες και εποπτικά μέσα να το διδάσκουν στα παιδιά μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, όπως αναφέρει το iediseis.gr.

Έτσι το σκάκι θα μπει στο πρόγραμμα των επιπλέον μαθημάτων των νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων και τα παιδιά θα μπορούν να μάθουν να παίζουν μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, χωρίς να χρειαστεί να ασχοληθούν με αυτό σαν παράλληλη δραστηριότητα εκτός μαθημάτων. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), ενέκρινε την πρόταση που κατέθεσε η ΕΣΟ, των δυο εκπαιδευτικών προγραμμάτων που εκπόνησε η Επιτροπή της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας (ΕΣΟ) για το Σχολικό Σκάκι. Τα δυο εκπαιδευτικά προγράμματα που είχαν κατατεθεί από τις 30/5/2022 αναρτήθηκαν στη σελίδα του Ινστιτούτου.

  1. Το 1ο πρόγραμμα έχει τίτλο «Σκάκι και φαντασία» και αφορά μαθητές και μαθήτριες Νηπιαγωγείο, Α΄ και Β΄ Δημοτικού.
  2. Το 2ο με τίτλο «Σκάκι, ένα παιχνίδι στρατηγικής και Μαθηματικών, ένα παιχνίδι για όλους!» και αφορά μαθητές και μαθήτριες των Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξεων του Δημοτικού σχολείου.

Τα εγκεκριμένα προγράμματα ανακοινώθηκαν στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ. Τα προγράμματα αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων των αντίστοιχων τάξεων.

Είναι γνωστό από πολλές επιστημονικές μελέτες, ότι η εκμάθηση και ενασχόληση με το σκάκι έχει πολλά πλεονεκτήματα για τα παιδιά. Δεν είναι τυχαίο ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πρωταθλητών μας στις μικρές ηλικίες, είναι παράλληλα άριστοι μαθητές στο σχολείο. Το όφελος που αναμένεται να προκύψει για τη νέα γενιά από την εισαγωγή του στα σχολεία, είναι τεράστιο.

Σύμφωνα με την Ελληνική Σκακιστική Ομοσπονδία, το σκάκι θεωρείται άθλημα πνευματικής φύσεως, καθώς γυμνάζει το νου. Η παγκόσμια βιβλιογραφία αποτελείται από πάρα πολλούς τίτλους που αφορούν στη στρατηγική των κινήσεων κατά τη διάρκεια μιας παρτίδας. Η ένταξη στο ωρολόγιο πρόγραμμα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν αποσκοπεί στην ενδελεχή μάθηση ή την εντατική προπόνηση, αλλά στην εκμάθηση των βασικών κινήσεων.

Τα παιδιά μέσα από την ενασχόληση με το σκάκι αναπτύσσουν την υπομονή τους, μαθαίνουν ότι δεν χρειάζεται να βιάζεται κανείς να παίρνει αποφάσεις, και ότι για να παίρνει αποφάσεις θα πρέπει να μελετά καλά τα δεδομένα. Δεδομένα, μάλιστα, που στο σκάκι είναι όλα επί τάπητος. Επίσης, το σκάκι μαθαίνει στα παιδιά ότι ο καθένας είναι υπεύθυνος για τις αποφάσεις του: εάν χάσεις, αυτό οφείλεται στις αποφάσεις που πήρες. Επιπλέον, τους μαθαίνει ότι για να κερδίσεις πρέπει να δουλέψεις, να προπονηθείς. Η επιτυχία σου, στηρίζεται στη δουλειά σου και σε εσένα. Γι’ αυτό ξεκινήσαμε και από τις μικρές ηλικίες.

Προσπάθεια να εισαχθεί και στο Γυμνάσιο

Το υπό έγκριση σχέδιο για το Γυμνάσιο, με τίτλο «Σκάκι, ένα εκπαιδευτικό και δημιουργικό παιχνίδι για όλους τους μαθητές Γυμνασίου» αποτελεί συνέχεια του προγράμματος του Δημοτικού. Πρόκειται για μια απόπειρα παιδαγωγικής αξιοποίησης του σκακιού με στόχο την καλλιέργεια και ανάπτυξη των δεξιοτήτων του νου, όπως επίσης την ενίσχυση της δημιουργικότητας και της ενεργού εμπλοκής των μαθητών και μαθητριών του κάθε σχολικού τμήματος.

Το πρόγραμμα, όπως αναφέρει το edweek.gr, εστιάζει στη σύνδεση του παιχνιδιού με την ανάπτυξη της στρατηγικής σκέψης. Παράλληλα, ωθεί τους μαθητές να συνεργαστούν ομαδικά.

Οι υπεύθυνοι της ΕΣΟ επισημαίνουν ότι στο σχολικό πλαίσιο του Γυμνασίου, το σκάκι μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική, διαφοροποιημένη εκπαιδευτική δραστηριότητα που απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες όλων των ηλικιών, αναπτύσσεται εύκολα, χωρίς υψηλό κόστος και απαιτητικές υλικοτεχνικές υποδομές.

Η συμμετοχή στο παιχνίδι και η αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά δημιουργούν ένα ασφαλές και οριοθετημένο περιβάλλον, όπου o σεβασμός στη διαφορετικότητα και η συνεργασία είναι θεμελιώδεις αξίες. Ως χαρακτηριστικά παραδείγματα οι συντάκτες του προγράμματος αναφέρουν την ισότιμη συμμετοχή και των δύο φύλων, την ενασχόληση των παιδιών ανεξάρτητα από την ηλικία ή το γνωστικό επίπεδό, το σεβασμό στη διαφορετικότητα μέσω της αξιοποίησης του παιγνιώδους χαρακτήρα του σκακιού.

Πηγή: ieidiseis.gr, edweek.gr

📸RickJbrown/Pixabay

Δείτε επίσης