📸 Brock Wegner/Unsplash
Οι οθόνες αφής, που κατακλύζουν πλέον τα σύγχρονα αυτοκίνητα, αυξάνουν δραματικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος.
Η αυτοκίνηση έκανε τις τελευταίες δεκαετίες τεράστια άλματα προόδου. Τα σημερινά αυτοκίνητα έχουν γίνει αποδοτικότερα, φιλικότερα προς το περιβάλλον και πολύ πιο ασφαλή, όπως επιβεβαιώνουν και πολλές σχετικές διεθνείς έρευνες. Ωστόσο, οι δημοφιλείς οθόνες αφής που δεν λείπουν πλέον από κανένα σύγχρονο όχημα και αποκτούν συνεχώς περισσότερες λειτουργίες και μεγαλύτερες διαστάσεις, δεν συνιστούν πρόοδο, αλλά πηγή κινδύνων για την οδική ασφάλεια.
Αυτό υποστηρίζουν ειδικοί σε θέματα οδικής ασφάλειας και έμπειροι επαγγελματίες δοκιμαστές αυτοκινήτων. Σύμφωνα με τα λεγόμενα τους, η διαχείριση μιας οθόνης αφής προκαλεί απόσπαση της προσοχής του οδηγού από τον δρόμο και αποτελεί μια από τις πιο συνηθισμένες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων παγκοσμίως.
Αλλάζει η βαθμολογία των Crash Test
Ιδιαίτερα επικριτικοί είναι οι επιστήμονες αναλυτές του ανεξάρτητου οργανισμού οδικής ασφάλειας EuroNCAP, οι οποίοι βλέπουν με ολοένα μεγαλύτερο σκεπτικισμό την εξάπλωση της ψηφιοποίησης στα αυτοκίνητα μας. Σε αυτό το πλαίσιο, σχεδιάζουν να αλλάξουν τον τρόπο βαθμολόγησης των αυτοκινήτων κατά την αξιολόγηση τους στις δοκιμές πρόσκρουσης. Έτσι θα αφαιρούνται από το 2026 πόντοι στη συνολική βαθμολογία ενός οχήματος, αν δεν διαθέτει κλασικούς διακόπτες για την ενεργοποίηση και τη ρύθμιση ορισμένων λειτουργιών.
Οι οθόνες αφής αποσπούν την προσοχή του οδηγού.
Για παράδειγμα, ένα αυτοκίνητο δεν θα μπορεί να αξιολογηθεί με την ανώτατη διάκριση των πέντε αστέρων, αν δεν διαθέτει κλασικό πλήκτρο – διακόπτη για τα φώτα αλάρμ. O υπεύθυνος στρατηγικής του οργανισμού EuroNCAP , Μάθιου Εϊβερι, δήλωσε χαρακτηριστικά σε πρωινή εκπομπή του BBC, «φέρτε πίσω τους διακόπτες» και ανακοίνωσε, ότι θα υπάρξουν συνεννοήσεις με τους αυτοκινητοκατασκευαστές για την εφαρμογή μιας νέας συνταγής με στόχο περισσότερη ασφάλεια στο δρόμο.
Επιστροφή στις ρίζες
Έτσι και αλλιώς, οι οθόνες αφής με τα συστήματα πολυμέσων, εκνευρίζουν πολλούς οδηγούς, που προτιμούν τους κλασικούς διακόπτες ως χειριστήρια. Αρκετές εταιρείες αυτοκινήτων έχουν αντιδράσει σε αυτές τις κριτικές, οπότε εφοδιάζουν τα νέα μοντέλα τους με περισσότερα πλήκτρα και διακόπτες αντί χειριστηρίων αφής. Ο οργανισμός EuroNCAP επιδιώκει να επιταχύνει τις εξελίξεις προς αυτή την κατεύθυνση και φυσικά χρησιμοποιεί ως πειστικό ‘’επιχείρημα’’ την αφαίρεση βαθμών, για τις μάρκες που θα συνεχίσουν απτόητες την άκριτη ψηφιοποίηση των οχημάτων τους.