Νάξος: Καρτ ποστάλ απ’ τον Ορκό- Τα φρεάτια [μέρος 2ο]

Ειρήνη Προμπονά

απο Cyclades Open

Φεύγοντας από τα Νοτιοδυτικά παράλια για να φτάσεις στην Χώρα της Νάξου έχεις δυο εναλλακτικές: Ή θα πάρεις τον επαρχιακό δρόμο Αλυκού-Χώρας (20 χλμ. περίπου) ή θα χρησιμοποιήσεις την δημοτική οδό που περνά από την παραλία του Ορκού διατρέχοντας μια από τις ομορφότερες περιοχές, μέσα σε προστατευόμενη περιοχή Natura.

Ένα μεγάλο μέρος της διαδρομής είναι χωμάτινο, καθώς στην οικολογικά ευαίσθητη περιοχή ισχύει αυστηρή νομοθεσία για την προστασία της. Αυτό το τελευταίο βέβαια παραμένει στην θεωρία, γιατί στην πράξη μπορεί ο δήμος να οργώνει τις παραλίες προκειμένου να τις “καθαρίσει”, μπορούν οι επαγγελματίες του τουρισμού, αλλά και ιδιώτες, ν’ αφήνουν τα ογκώδη απορρίμματά τους και τα μπάζα τους ρυπαίνοντας ουσιαστικά και αισθητικά την περιοχή και φυσικά, μπορούν να γεμίζουν οι παραλίες με ομπρέλες και κάθε λογής κατασκευές γιατί, αν δεν εκμεταλλευτούμε και τον τελευταίο κόκκο της άμμου που διαθέτουμε τότε μάλλον δεν θεωρούμαστε “επαγγελματίες”.

Ορκός [φωτ. Cyclades Open]

Δυστυχώς είναι εξαιρετικά δύσκολο να κατανοήσουν οι επαγγελματίες του τουρισμού-ακόμα και αρκετοί δημότες- πως όσο περισσότερο “ξεπατώνουν” τις παραλίες της Νάξου, ένα πανάκριβο δώρο που δόθηκε σε όλους μας στο νησί, τόσο περισσότερο βάζουν φουρνέλο στα θεμέλια των επιχειρήσεών τους. Κι αυτό γιατί ποτέ καμία αρχή σ’ αυτόν τον τόπο δεν μπόρεσε ή για να είμαστε ειλικρινείς δεν θέλησε να εξηγήσει, να περιφρουρήσει και να διαφυλάξει αυτό το φυσικό περιβάλλον χρησιμοποιώντας τον νόμο.

Το σημερινό ρεπορτάζ ασχολείται με τις υποδομές και συγκεκριμένα τον δρόμο που ενώνει την Χώρα με τα νοτιοδυτικά παράλια μέσω του Ορκού και τα φρεάτιά του.

Δρόμος ή διάδρομος εκτόξευσης;

Η περίπτωση να εκτοξευτεί κάποιος οδηγός δικύκλου όταν συναντήσει φρεάτιο στον συγκεκριμένο δρόμο με ο,τι αυτό συνεπάγεται για την σωματική του ακεραιότητα, κάθε άλλο παρά μικρή πρέπει να θεωρείται.

Και εξηγούμε γιατί:

Το έργο «Βελτίωση – Ασφαλτόστρωση οδών Αγ. Αρσενίου και Βίβλου» είναι ενταγμένο στο πρόγραμμα Αντώνης Τρίτσης με α.π. 10183/2-3-2022 σύμφωνα με όσα έχουν αναρτηθεί στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ. Η σύμβαση με τον ανάδοχο (έπειτα από διαγωνισμό) ξεκίνησε στις 25/05/2022 έναντι του ποσού των 546.976,98€ με Φ.Π.Α. (α.π. 8588/25-5-2022). Η ίδια ημερομηνία ορίστηκε και ως έναρξη συμβατικής προθεσμίας με συμβατική προθεσμία περαίωσης του έργου 12 μήνες δηλαδή 25/05/2023. Ανάδοχος όπως αναφέρεται στο αναρτημένο έγγραφο είναι η εταιρεία “ΜΤ ΑΤΕ”

Μια σειρά από παρατάσεις που κρίθηκαν βάσιμες και ψηφίστηκαν από το δημοτικό συμβούλιο οι οποίες ξεκίνησαν από τον Σεπτέμβριο του 2023 όπως το εναέριο δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ που έπρεπε να μετακινηθούν κολώνες ή η πολύ αυξημένη κίνηση της οδού κατά την παρατεταμένη τουριστική περίοδο, καθιστούσε αδύνατη την εκτέλεση εργασιών στην υπό κατασκευή οδό κι έτσι υπήρξαν καθυστερήσεις.

Οι παρατάσεις που δόθηκαν

Πλέον βρισκόμαστε λίγο πριν την εκπνοή της 4ης παράτασης που έχει δοθεί από τον δήμο και η προθεσμία τελειώνει στο τέλος Μαϊου (31/05/2024) με την τουριστική περίοδο να έχει ήδη ξεκινήσει.

Η πιθανότητα να μην ολοκληρωθεί το έργο είναι υπαρκτή λόγω της αυξανόμενης τουριστικής κίνησης και κατά συνέπεια, να παραμείνουν τα φρεάτια-“ράμπες απογείωσης” ως έχουν, μετατρέποντας τον χωματόδρομο σε μια διαρκή καρμανιόλα για τα διερχόμενα οχήματα και κυρίως τα δίκυκλα.

Φρεάτιο-φονιάς στον δρόμο από Ορκό προς Καλαμούρια [φωτ. Cyclades Open]

27 στρογγυλά φρεάτια αποχέτευσης που υπάρχουν κατά μήκος της χωμάτινης διαδρομής εξέχουν κατά πολύ απ’ το οδόστρωμα έχοντας τσιμέντο στη βάση τους. Η οδήγηση τη μέρα, ειδικά όταν το προπορευόμενο αυτοκίνητο έχει σηκώσει σύννεφο σκόνης μειώνοντας την ορατότητα, είναι επικίνδυνη. Ακόμα χειρότερα είναι τα πράγματα κατά τη νυχτερινή οδήγηση για τους ίδιους λόγους, καθώς δεν υπάρχει αρκετός φωτισμός και η κατάσταση γίνεται ακόμα δυσκολότερη. Από αυτά μονάχα τα 2 είναι μόλις και μετά βίας κατάλληλα για να περάσεις χωρίς να πάθεις ζημιά εσύ ή το όχημα σου.

Το επίμαχο κομμάτι του χωμάτινου δρόμου είναι αυτό που εμφανίζεται στον χάρτη με μπλε βέλη:

Η χωμάτινη διαδρομή από την παραλία του Ορκού πηγαίνοντας προς Χώρα με τα 27 φρεάτια-καρμανιόλες

Αναζητήσαμε τον Απόστολο Φυρογένη μηχανολόγο-μηχανικό και διευθυντή των Τεχνικών Υπηρεσιών του δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων προκειμένου να μάθουμε ποιες θα είναι οι εξελίξεις και να του θέσουμε τον προβληματισμό μας. Όπως μας είπε ο ΔΕΔΔΗΕ μέχρι το τέλος του τρέχοντος μήνα θα έχει προχωρήσει στην μεταφορά των κολωνών προκειμένου οι εργασίες να ξεκινήσουν και το έργο να αποπερατωθεί. Ο ίδιος φάνηκε να γνωρίζει την κατάσταση που επικρατεί και την επικινδυνότητα των φρεατίων που του αναφέραμε. Όπως μας είπε θα φροντίσει να λυθεί το θέμα το συντομότερο δυνατόν, ενημερώνοντας τον ανάδοχο.

Αν παρατηρήσει κανείς την εικόνα θα διαπιστώσει πως η τρύπα στο οδόστρωμα προέρχεται από κολώνα του ΔΕΔΔΗΕ που μετακινήθηκε πιο μέσα. Για να γίνει αυτό γκρέμισαν μέρος του πετρόχτιστου τοιχίου, αλλά ούτε την τρύπα έκλεισαν, ούτε μάζεψαν τις πέτρες. Το μόνο που λείπει από την εικόνα είναι μια πινακίδα που να αναφέρει πόσους πόντους κερδίζουμε, αν έχουμε την ατυχία να πέσουμε σ’ ένα από τα δυο ή και στα δυο. [Φωτ. Cyclades Open]

Μάθαμε ακόμα πως λόγω των αιτήσεων δημοτών για σύνδεση στον αγωγό αποχέτευσης καθώς και επέκτασης του δικτύου ύδρευσης, εκπονήθηκε από την αρμόδια Υπηρεσία του Δήμου μελέτη και ανατέθηκε το έργο με τίτλο: «ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΔΙΚΤΥΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ – ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ».

Το έργο-τα φρεάτια δηλαδή-κατασκευάστηκε από τον ίδιο ανάδοχο που έχει αναλάβει και την βελτίωση-ασφαλτόστρωση του δρόμου. Υπήρχαν κάποια παλαιότερα φρεάτια (του 2016) που αφορούν το κομμάτι του δρόμου από Ορκό προς την Μι. Βίγλα που κι αυτά παρουσιάζουν παρόμοια εικόνα με τα καινούργια.

Το σχετικό έγγραφο ΕΔΩ

Τρύπα, πέτρες, φρεάτιο

Ποιοι περνούν από τον επίμαχο δρόμο;

Ο δρόμος με τα φρεάτια-καρμανιόλες ειδικά τον τελευταίο μήνα δέχεται μεγάλη πίεση. Πέρα από τους εκατοντάδες επισκέπτες την περίοδο του Πάσχα και τους κατοίκους της περιοχής από εκεί διέρχονται φορτηγά, μπετονιέρες, αγροτικά αυτοκίνητα και φυσικά γουρούνες και δίκυκλα. Δεδομένου πως η δημοτική οδός στον οικισμό του Αγ. Αρσενίου έχει κλείσει λόγω έργων σχεδόν ένα μήνα τώρα, το βάρος της σύνδεσης με τη Χώρα έχει πέσει στην συγκεκριμένη οδό που είναι και συντομότερη για να φτάσεις στην Πλάκα ή στην Χώρα από τα νοτιοδυτικά παράλια. Όσο προχωρά η σεζόν, ο αριθμός των διερχομένων θα αυξάνεται.

Αυτά όσον αφορά τον χωματόδρομο.

Ένα από τα κορυφαία φρεάτια-καρμανιόλες του δρόμου

“Ουδείς άσφαλτος”….

Στο κομμάτι που έχει ασφαλτοστρωθεί όμως τα πράγματα δεν πήγαν πολύ καλύτερα με τα φρεάτια, όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες, αφού κι αυτά εξακολουθούν να εξέχουν από το οδόστρωμα παρά την άσφαλτο που έπεσε. Αναρωτιόμαστε, ωστόσο, αν η κορδέλα, “ίχνη” της οποίας είναι ενσωματωμένα σε κάποια απ’ τα καπάκια των φρεατίων, αποτελεί κάποιου είδους “σήμανση επικινδυνότητας”, προκειμένου να διακρίνονται στον δρόμο.

Συνοψίζοντας:

-Μήνες τώρα ο δρόμος έχει δοθεί στην κυκλοφορία, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί, με τα φρεάτια εξέχουν πάνω το χωμάτινο οδόστρωμα το οποίο δεν είναι ομαλό. Πέρα απ’ τα καπάκια, πρόβλημα αποτελεί και η τσιμεντένια βάση τους που εκτείνεται γύρω απ’ το καπάκι. Κάποια απ’ αυτά τα αντιλαμβάνεται ο οδηγός την τελευταία στιγμή ή όταν πλέον είναι αργά.

-Το κράσπεδο του πεζοδρομίου σε όλο το μήκος του δρόμου δεν έχει βαφτεί με ανακλαστική μπογιά, ο φωτισμός είναι ελλιπής και προκειμένου να αποφύγεις ένα φρεάτιο, ειδικά αν υπάρχει αυτοκίνητο στο αντίθετο ρεύμα, μπορεί κάλλιστα να χτυπήσεις στο κράσπεδο. Κι αυτό γιατί το κράσπεδο δεν έχει παντού το ίδιο ύψος. αλλού είναι θαμμένο στο χώμα, άρα χαμηλότερο. Ειδικά σε κλειστή στροφή του δρόμου με αυτοκίνητο στο αντίθετο ρεύμα είναι σίγουρο πως θα το πατήσεις γλιστρώντας ελαφρά.

Τρύπες που χάσκουν και πέτρες που έχουν πέσει στο οδόστρωμα δεν έχουν κλείσει και απομακρυνθεί αντίστοιχα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον εποχούμενο.

-Δεν υπάρχει σήμανση που να ενημερώνει πως ο δρόμος είναι υπό κατασκευή και πως υπάρχει επικινδυνότητα στο οδόστρωμα. Προφανώς θα το καταλάβουν όσοι περνούν για πρώτη τους φορά και μετά θα το μεταφέρουν και στους άλλους οδηγούς.

Σε σύνολο 35 φρεατίων που μετρήσαμε στη διαδρομή, σε ασφάλτινο όσο και χωμάτινο οδόστρωμα (νεότερο και παλιό) μόνο 2 φρεάτια (!) δεν είναι επικίνδυνα, καθώς βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο με το οδόστρωμα.

Περπατώντας στο κράσπεδο

Δυστυχώς το οδικό δίκτυο της Νάξου πάσχει σημαντικά, καθώς αλλού είναι χιλιομπαλωμένο χωρίς φινίρισμα, αλλού έχει υποστεί μικρές καθιζήσεις ή έχει φθαρεί σημαντικά η άσφαλτος. Κι αυτό είναι παντού στο νησί, ακόμα και στα πιο πολυσύχναστα και διαφημισμένα μέρη της Νάξου που δέχονται και την ισχυρότερη πίεση το καλοκαίρι από τον τουρισμό.

Κλειστή στροφή από Αγ. Άννα προς Αγ. Προκόπη στο ύψος του πάρκινγκ περίπου. Ανάγλυφο οδόστρωμα σε άλλα σημεία υπάρχει οδόστρωμα πατσγούρκ σε διαβαθμίσεις του γκρι. Ευχή κάθε ντόπιου το καλοκαίρι να μην πέσει σε μποτιλιάρισμα στο σημείο ή έστω από το αντίθετο ρεύμα να μην έρχεται λεωφορείο ή άλλο μεγάλο όχημα γιατί θα δεινοπαθήσει. [φωτ. Cyclades Open]


Δείτε επίσης