Σύλλογος Επαγγελματιών Εμπόρων και Επισιτισμού Σίφνου- Αυξήσεις ναύλων: “Νιώθουμε αποκλεισμένοι”

απο Cyclades Open

Επιστολή διαμαρτυρίας του Συλλόγου Επαγγελματιών Εμπόρων και Επισιτισμού Σίφνου προς τη κυβέρνηση  έφερε για ακόμα μία φορά στην επιφάνεια τα προβλήματα που προκαλούν στην επισκεψιμότητα των νησιών οι συνεχείς αυξήσεις των ακτοπλοϊκών ναύλων.

Η επιστολή

“Παρακολουθούμε με ιδιαίτερα μεγάλη ανησυχία την ιλιγγιώδη αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων που γίνεται για τρίτη φορά στην γραμμή των δυτικών Κυκλάδων και που σαφώς δεν έχει πλέον να κάνει με την αύξηση των τιμών των καυσίμων και που ήρθε με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να μεθοδευτεί η διατήρηση και καθιέρωση της ως ετσιθελική βασική τιμολογιακή πολιτική των ακτοπλοϊκών εταιριών στην περιοχή μας.

Συγκεκριμένα, η εταιρεία ταχυπλόων SEA JET- η οποία δραστηριοποιείται πλέον μονοπωλιακά στην εν λόγω γραμμή – προχώρησε σε τρίτη κατά σειρά αναίτια αύξηση και πλέον το οικονομικό ατομικό εισιτήριο από Πειραιά για τη Σίφνο υπερβαίνει το ποσόν των 70 ευρώ και ως εκ τούτου καθίσταται ακριβότερο από πολλά αεροπορικά εισιτήρια για προορισμούς εντός και εκτός Ελλάδος.

Όπως όλοι γνωρίζουμε οι τιμές αυτές, αν δεν υπάρξουν σθεναρές και συνεχείς αντιδράσεις από τους τουριστικούς προορισμούς των Κυκλάδων, θα καθιερωθούν οι ανωτέρω αυξημένοι ακτοπλοϊκοί ναύλοι ως αναπόφευκτο κακό και μόνιμη ζημιά των ευάλωτων νησιωτικών κοινωνιών μας.

Το επιβαλλόμενο ως άνω καθεστώς έχει ήδη προκαλέσει πολυποίκιλες αναταράξεις και κύματα ακυρώσεων, ιδιαίτερα για την περίοδο χαμηλού κόστους διακοπών (όπως ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος) γεγονός το οποίο θα επηρεάσει μετά βεβαιότητας και τις κρατήσεις της επόμενης χρονιάς (Απριλίου, Μαΐου, Ιουνίου 2023) καθιστώντας τοιουτοτρόπως την ευρύτερη περιοχή μας μη ανταγωνιστική λόγω υψηλού μεταφορικού κόστους.

Μέσω του ανωτέρω ληφθέντος βήματος – κραυγής απελπισίας μας – ευαισθητοποιούμε άπαντες (δήμους και επαγγελματικούς – βιοτεχνικούς φορείς και σωματεία) όπως συμπράξουν με την εύλογη παρούσα κίνηση μας καθιστώντας σαφές προς όλους τους εμπλεκόμενους ότι η προάσπιση των θιγέντων δικαιωμάτων των τοπικών μας νησιωτικών κοινοτήτων αποτελεί υποχρέωση μας για την διατήρηση της κοινωνικής επαγγελματικής και οικογενειακής μας αξιοπρέπειας”.

Η δικαιολογία περί πετρελαίου είναι ένα αστείο πλέον

Για τις απανωτές αυξήσεις στην ακτοπλοΐα ο κ. Πολενάκης σχολιάζει πως χρησιμοποιείται προσχηματικά η αύξηση του πετρελαίου καθώς όταν σημειώνεται μείωση αυτή δεν αντικατοπτρίζεται σε αντίστοιχες μειώσεις. Συγκεκριμένα αναφέρει πως «Αν δείτε την αύξηση των τιμών από πέρσι μέχρι φέτος, η δικαιολογία περί αύξησης του πετρελαίου που επηρεάζει τα πάντα, είναι ένα αστείο πλέον. Θα κάνω μία ερώτηση, πότε είδατε μια αύξηση και πότε είδατε μια μείωση, όταν έπεσε το κόστος; Οι επιτροπές ανταγωνισμού πρέπει να λειτουργήσουν γιατί είναι γενικό το πρόβλημα στα νησιά. Τα μεταφορικά κόστη για το νησί είναι εξωφρενικά καθώς έχουν δημιουργήσει ένα ιδιότυπο “καρτέλ”».

Ειδική αναφορά έκανε στο κόστος των εισιτηρίων, κρίνοντας πως υπάρχει σκοπιμότητα: «το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων σε σχέση με πέρυσι τείνει να αγγίξει το 50%. Είχαμε εισιτήρια των 50-55 ευρώ στην πρώτη θέση και τώρα πλέον το απλό συμβατικό εισιτήριο έχει αγγίξει τα 71 ευρώ. Αυτό εμείς διακρίνουμε ότι έχει μία σκοπιμότητα από πίσω, γιατί βλέπουμε ότι δεν υπάρχει πρόθεση να μειωθεί το κόστος στα παλιά επίπεδα. Οι Δυτικές Κυκλάδες έχουν το σοβαρό πρόβλημα των λίγων εταιριών που δραστηριοποιούνται στην ακτοπλοΐα. Έχουμε ένα ιδιότυπο μονοπώλιο από την Sea Jet, ιδιαίτερα μετά την εξαγορά της Aegean Speed Lines, που πλέον είναι η μόνη εταιρία που δραστηριοποιείται στην περιοχή μας και γνωρίζαμε εδώ και καιρό ότι η πρόθεση της ήταν να υπάρξει αύξηση στα εισιτήρια της. Ούτε λίγο ούτε πολύ είχαν στοχεύσει να έχουν την ίδια τιμή στα ακτοπλοϊκά τους, με τα αεροπορικά εισιτήρια για τη Μήλο! Τους “βόλεψε” η αύξηση του πετρελαίου για να δημιουργηθεί ένα καθεστώς που πλέον δεν μπορείς εύκολα να το παρακολουθήσεις ούτε να το δικαιολογήσεις. Εμείς δεν είμαστε στο μυαλό μιας ναυτιλιακής εταιρίας για να αποδείξουμε τα λεγόμενά μας, αλλά αν χρειαστεί θα το κάνουμε και αυτό».

Το κόστος οδηγεί σε άλλες επιλογές, καθώς πολλοί ταξιδιώτες επιλέγουν την ηπειρωτική Ελλάδα, με τον κ. Πλενάκη να επισημαίνει επ’ αυτού: «το βασικό πρόβλημα είναι ότι η όλη κατάσταση επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα του προορισμού, όχι μόνο της Σίφνου αλλά όλων των Δυτικών Κυκλάδων, σε σχέση με τα υπόλοιπα νησιά αλλά και προορισμούς άλλων περιοχών, όπως η ηπειρωτική Ελλάδα. Χαρακτηριστικά, για μία τετραμελή οικογένεια, το κόστος των ακτοπλοϊκών για Σίφνο αγγίζει τα 600 ευρώ, τη στιγμή που με αυτά τα χρήματα υπάρχουν πακέτα σε ξενοδοχειακές μονάδες της ηπειρωτικής Ελλάδας που τους προσφέρει πλήρη διαμονή και φαγητό».

“Έχουμε βγει ήδη από τον χάρτη”

Με έντονη ανησυχία ο κ. Πολενάκης τονίζει, «έχουμε βγει ήδη από τον χάρτη. Να σας αναφέρω ότι επικοινωνούμε με ξενοδόχους και μας ενημερώνουν ότι για παράδειγμα Ιταλοί που είχαν κλείσει από νωρίς τα δωμάτια τους, αντικρίζοντας τις τιμές των εισιτηρίων, επικοινωνούν και ακυρώνουν τις κρατήσεις τους. Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα, από οικογένεια Γάλλων, που είχαν κλείσει Airbnb με κουζίνα και δήλωναν τυχεροί γιατί μπορούσαν να μαγειρέψουν κάτι στο σπίτι, εφόσον δεν μπορούσαν να γευματίσουν σε κάποιο εστιατόριο».

Όσο για το αν υπάρχει απάντηση από την εταιρία, «προς το παρόν δεν έχουμε πάρει κάποια απάντηση από τις ακτοπλοϊκές εταιρίες, ελπίζω να πάρουμε κάποια στιγμή. Προσπαθούμε να πάρουμε κάποια απάντηση από το Υπουργείο για το κατά πόσον αυτές οι αυξήσεις είναι λογικές σε σχέση με την αύξηση του πετρελαίου».

“Οι σταθεροί μας τουρίστες ταλαιπωρούνται”

Προβληματισμός επικρατεί και στους επισκέπτες που επιλέγουν σταθερά τους συγκεκριμένους προορισμούς, καθώς «η περιοχή μα φημίζεται για τη σταθερότητα στους τουρίστες, όπως περιπατητές, φυσιολάτρες, λάτρεις της γαστρονομίας. Αυτοί οι τουρίστες που θέλουν οπωσδήποτε να έρθουν στο νησί καταλήγουν να επιλέξουν το φθηνό πλοίο μέσω Σαντορίνης που δεν έχει σταθερά δρομολόγια και οι ώρες είναι πολλές και έτσι καταλήγει η γραμμή μας να γίνει άγονη με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται οι άνθρωποι που θέλουν να επισκεφτούν τη Σίφνο».

“Τον χειμώνα είμαστε ξεχασμένοι”

Από τον σχολιασμό του κ. Πολενάκη δεν έλειψε και η αναφορά του στην ακτοπλοϊκή χειμερινή απομόνωση, λέγοντας πως «Το πρόβλημα μας είναι χρόνιο, όχι μόνο τωρινό. Τον χειμώνα μας επισκέπτεται μόλις ένα πλοίο, το “Διονύσιος Σολωμός”, που μάλιστα τα τελευταία χρόνια δεν διαθέτει καμπίνες στον κόσμο. Κάποιος λοιπόν που ταξιδεύει μέσω Σαντορίνης για να έρθει στο νησί μας βρίσκεται πάνω από 16 ώρες εν πλω. Έχουμε λοιπόν μία συνεχόμενη ταλαιπωρία των Δυτικών Κυκλάδων, γιατί έχουμε παλιά πλοία και όχι σύγχρονα όπως για παράδειγμα της Blue Star, οπότε το χειμώνα είμαστε απολύτως ξεχασμένοι. Και το καλοκαίρι έχουμε μία κακή πολιτική από τη Sea jet. Σκεφτείτε ότι δεν δέχονται στα πλοία τους ξαπλωτούς ασθενείς και η ταλαιπωρία τους είναι τεράστια».

Οι Σιφνιοί όπως τονίζει ψάχνουν συμπαράσταση, «βιώνουμε μία δύσκολη κατάσταση και μία αξιακή κρίση, καθώς δεν είμαστε πολίτες ούτε τρίτης ούτε δεύτερης κατηγορίας, θα πρέπει το κράτος να μας αντιμετωπίζει ισότιμα. Σαν Σιφνιοί και σαν Κυκλαδίτες διαμορφώνουμε χρόνια ένα προϊόν, γιατί αυτή είναι η βιομηχανία μας και δεν θέλουμε να το δώσουμε σε κάποιον άλλον να το εκμεταλλευτεί, αλλά αυτοί που κάνουν το έργο της μεταφοράς, θα πρέπει να έχουν αγαστή συνεργασία μαζί μας. Το ένα χέρι νίβει το άλλο και προς το παρόν το μόνο χέρι στην παροιμία είναι το δικό μας. Πρέπει αυτό το κομμάτι να ελεγχθεί από το Υπουργείο Ανάπτυξης και από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για να δούμε αν λειτουργεί ορθά ο ανταγωνισμός και αν οι τιμές που αντικρίζουμε είναι οι σωστές. Οι τιμές μπήκαν, οι αυξήσεις έγιναν, όταν το κόστος πέσει, οι τιμές των εισιτηρίων θα μειωθούν και πόσο, αυτό είναι το βασικό μας ερώτημα».

Ειδική μνεία έκανε ο κ. Πολενάκης στους Έλληνες τουρίστες, λέγοντας πως «αυτή τη στιγμή πρέπει να υπάρξει φροντίδα και έλεγχος από το κράτος για τα πράγματα και τις υπηρεσίες που δεν έχουν πλέον λόγο να παίρνουν αύξηση και παρ’ όλα αυτά παίρνουν αύξηση. Ο Έλληνας πρέπει να ξεκουραστεί, πρέπει να ηρεμήσει και δεν είναι ο τεμπέλης, ο Έλληνας παράγει και δουλεύει. Οι τιμές αυξάνονται και οι μισθοί των Ελλήνων είναι οι χειρότεροι στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Λειτουργούμε με πολλές στρεβλώσεις από την πολιτεία κάτι που είναι κόντρα στους Έλληνες. Και το έγγραφο που συντάξαμε ήταν κυρίως για να συμπαρασύρουμε και τους υπόλοιπους Δήμους προς την ίδια κατεύθυνση».

Πηγή: Κοινή Γνώμη

Φωτογραφία: Demie Hadji /Pixabay

Δείτε επίσης