Λιμενάρχης Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: “Οι πολίτες ακόμα και ανώνυμα, να μην διστάζουν να κάνουν καταγγελία όταν συναντούν περιβαλλοντική υποβάθμιση”

Ειρήνη Προμπονά

απο Cyclades Open

Την Τρίτη που μας πέρασε κατηφόρισα την παραλία της Χώρας προκειμένου να συναντήσω τον Αντιπλοίαρχο του Λιμενικού Σώματος και διοικητή του Λιμεναρχείου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Αλέξιο Αποστολόπουλο προκειμένου να συζητήσουμε εφ’ όλης της ύλης για θέματα που αφορούν την Λιμενική Αρχή Νάξου και Μικρών Κυκλάδων. Η θερινή σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει, πολλά απ’ τα προβλήματα χρονίζουν, ελέω γραφειοκρατίας, άλλα είναι δυσεπίλυτα, τα δρομολόγια των πλοίων αυξάνονται με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υπηρεσία του Λιμενικού Σώματος στον τομέα ευθύνης της και το νησί αρχίζει να γεμίζει με τους θερινούς επισκέπτες.

Εντύπωση μου προκάλεσε μιλώντας τηλεφωνικά αρχικά με τον κ. Αποστολόπουλο το γεγονός πως το Λιμεναρχείο Νάξου παραμένει στο ίδιο κτίριο που θυμάμαι δεκαετίες πριν. Η εξωτερική όψη σε προδιαθέτει αρνητικά για αυτό που θα συναντήσεις στο εσωτερικό του κτιρίου, ειδικά αν έχεις στο μυαλό σου ως “υπόδειγμα” διάλυσης στεγαζόμενης δημόσιας υπηρεσίας το Ειρηνοδικείο Νάξου, ωστόσο εσωτερικά το κτίριο παρουσιάζει καλή εικόνα και αν μην τι άλλο είναι ασφαλές για το προσωπικό.

Στέγαση και προσωπικό

“Έχουν γίνει πολλές από τις απαιτούμενες εργασίες ώστε το κτίριο να συντηρηθεί” απαντά ο λιμενάρχης Νάξου και Μικρών Κυκλάδων στην παρατήρησή μου πως εσωτερικά το κτίριο είναι καλοσυντηρημένο σε σχέση με την εξωτερική του εικόνα που παρουσιάζει.

-Καλύπτει όμως τις ανάγκες του προσωπικού;

“Εντός του καλοκαιριού θα γίνει η μεταστέγαση της υπηρεσίας μας σε άλλο χώρο, κάπου εδώ κοντά, έχει ξεκινήσει ήδη η διαδικασία” μου απαντά κι εγώ κοιτάζοντας την πανοραμική θέα προς το λιμάνι και το νησάκι της Μυρτιδιώτισσας στο κέντρο σχολιάζω χαμογελώντας πως, αποκλείεται να έχει τόσο όμορφη θέα το καινούργιο κτίριο.

Η Νάξος μεγάλωσε πολύ τα τελευταία χρόνια, το ίδιο και οι ανάγκες της. Ανάγκη υπάρχει και για επιπλέον προσωπικό, όπως μου λέει ο κ. Αποστολόπουλος “όσο μπορούμε εισακουόμαστε” απαντά χαρακτηριστικά “η δύναμη έρχεται στα φυλάκια από τα κεντρικά, ωστόσο υπάρχει και το τεράστιο πρόβλημα της στέγασης των ανθρώπων που θα έρθουν στη Νάξο συνήθως για δυο μήνες, Ιούλιο και Αύγουστο που είναι αυξημένες οι ανάγκες λόγω των επισκεπτών”. Αξίζει να σημειωθεί πως το λιμενικό έχει την ευθύνη και για τις Μικρές Κυκλάδες με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το προσωπικό και την κάλυψη των αυξημένων αναγκών.

Η στέγαση γιατρών, εκπαιδευτικών, αστυνομικών, λιμενικών είναι μια εξίσωση που δύσκολα λύνεται. Ρωτάω λοιπόν αν υπάρχει κάποια επαφή και συνεργασία με τον δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων προκειμένου να βοηθηθεί η κατάσταση. Η απάντηση είναι θετική, ωστόσο το πρόβλημα παραμένει καθώς έχουμε έλλειψη σε τέτοιου είδους υποδομές και η τουριστική εκμετάλλευση των ακινήτων δεν αφήνει πολλά περιθώρια.

“Ευχαριστώ τον δήμο για την βοήθεια που μας προσφέρει μέχρι στιγμής” τονίζει ο κ. Αποστολόπουλος όσον αφορά το πρόβλημα της στέγασης, “ωστόσο το πρόβλημα εξακολουθεί να υφίσταται, όχι μόνο στη Νάξο, αλλά και αλλού”.

Κυκλοφοριακό

Το ίδιο συμβαίνει και με το κυκλοφοριακό κομφούζιο στο νησί, ειδικά το καλοκαίρι που ο πληθυσμός τριπλασιάζεται. Κι εδώ οι υποδομές -είτε παλιές, είτε ανύπαρκτες-δεν βοηθούν και ρωτάω τον κ. Αποστολόπουλο πως τα βγάζουν πέρα.

“Η κατάσταση τις ώρες αιχμής πραγματικά είναι δύσκολη. Υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση και ουρές αναμονής. Σ’ αυτό θα ήθελα να ζητήσω τη βοήθεια των πολιτών οι οποίοι ταλαιπωρούνται εξ ίσου με τους επισκέπτες” εξηγεί ο λιμενάρχης Νάξου και Μικρών Κυκλάδων.

Δεδομένου πως οι ώρες αιχμής, όπως αναφέρει, είναι 12-14:00 μετά το μεσημέρι και έπειτα στις 6 το απόγευμα δεν θα ήταν καθόλου κακή ιδέα να μην επιβαρύνουμε χωρίς λόγο με επιπλέον οχήματα τα σημεία που παρουσιάζεται το πρόβλημα.

“Το ΣΒΑΚ, η βιώσιμη αστική κινητικότητα η ύπαρξη δημοτικής συγκοινωνίας και τα πάρκινγκ εκτός πόλης θα μπορούσαν να δώσουν μια μεγάλη ανάσα” προσθέτει ο κ. Αποστολόπουλος.

Ο ίδιος δηλώνει υπέρμαχος της χρήσης της παραλιακής οδού ως δρόμου διπλής κατεύθυνσης, “χωρίς όμως να περνούν απ’ αυτόν μεγάλα οχήματα όπως φορτηγά για παράδειγμα”. “Σίγουρα” συνεχίζει “αυτό θα δημιουργήσει κάποια επιβάρυνση, ωστόσο θα βοηθήσει σημαντικά στην κυκλοφορία, αλλά και στην καλύτερη αστυνόμευση” συμπληρώνει.

Ο κ. Αποστολόπουλος προτείνει επίσης η παραλία να κλείνει και να γίνεται πεζόδρομος νωρίτερα απ’ το συνηθισμένο μέσα στη μέρα και να ξεκινά η πεζοδρόμηση, όχι μέσα στο καλοκαίρι, άλλα από τις αρχές του Μαϊου.

Δεν είναι πρώτη φορά που εκφράζει αυτή την άποψη ο κ. Αποστολόπουλος και στην κουβέντα που κάνουμε εκφράζω τις αμφιβολίες μου κατά πόσο θα μπορέσει να λειτουργήσει θετικά, απ’ τη στιγμή που δυστυχώς παρκάρουμε, έστω και για λίγα λεπτά, σε δρόμους με υψηλό φόρτο κυκλοφορίας δημιουργώντας περισσότερα προβλήματα απ’ όσα είναι δυνατόν να λυθούν.

Οπωσδήποτε η δημιουργία και η σωστή εφαρμογή του ΣΒΑΚ θα έλυνε πολλά προβλήματα, αλλά γι’ αυτό θα χρειαστεί να περιμένουμε λίγο ακόμα στο νησί, μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία από τον δήμο και να μπει σε εφαρμογή.

Οι διακομιδές

Η νησιωτικότητα διαθέτει χαρακτηριστικά που δεν απαντώνται στην ηπειρωτική Ελλάδα και η ευκολία μετακινήσεων είναι ένα από αυτά, ειδικά όταν τίθεται ζήτημα διακομιδής ασθενούς.

“Με δυο πλωτά μέσα εξοπλισμένα κατάλληλα μπορούμε ν’ ανταπεξέλθουμε” απάντα για το ζήτημα των διακομιδών ο κ. Αποστολόπουλος κι εγώ ζητώ διευκρινίσεις σχετικά με την δυνατότητα απόπλου σε περίπτωση που “έχει καιρό”.

“Τα πλωτά μας μέσα ταξιδεύουν μέχρι 5 μποφόρ” εξηγεί ο λιμενάρχης Νάξου “και υπάρχει μια διαδικασία προκειμένου να γίνει η διακομιδή. Ο γιατρός θα ενημερώσει το ΕΚΑΒ, το ΕΚΑΒ το Κέντρο , θα δουν τι υπάρχει διαθέσιμο, τι προκρίνεται από τον κύκλο επαφής και αναλόγως θα δοθεί εντολή για διακομιδή από το ΕΚΑΒ. Επειδή υπάρχουν παρεξηγήσεις μερικές φορές δεν σημαίνει απαραίτητα πως η διακομιδή θα γίνει με το πλωτό σκάφος του λιμενικού, το ΕΚΑΒ επιλέγει και αποφασίζει. Εμείς μόλις ενημερωθούμε για διακομιδή έχουμε χρόνο ετοιμότητας 20 λεπτά”.

Περιβαλλοντική υποβάθμιση

Τον τελευταίο καιρό έχουν συμβεί ουκ ολίγα στο νησί μας που σχετίζονται με την υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Εκβραχισμός βυθού στην παραλία της Πλάκας, προσγείωση ελικοπτέρου μέσα στο Καταφύγιο Άγριας Ζωής (δεν είναι η πρώτη φορά, να δούμε πότε θα είναι η τελευταία), παράνομη αλιεία αχινών και μια δολοφονία χελώνας που βρέθηκε σφαγμένη στην τοποθεσία “Φρουρός” είναι μερικά απ’ αυτά. Για το τελευταίο οι πληροφορίες λένε πως υπάρχει αυτόπτης μάρτυρας του περιστατικού και μάλιστα πως έχει προβεί σε συγκεκριμένη καταγγελία.

Το θέμα του εκβραχισμού του βυθού στην Πλάκα έχει πάρει τον δρόμο του και εκτός του ποινικού αναμένεται η βεβαίωση προστίμου.

Όσο για την θαλάσσια χελώνα ερωτηθείς σχετικά ο κ. Αποστολόπουλος είπε πως έχει λάβει γνώση του περιστατικού, η υπόθεση διερευνάται. “Πολλά απ’ αυτά που ακούγονται είναι ανυπόστατα και ψευδή” αναφέρει “η υπόθεση ωστόσο διερευνάται, δεν έχει κλείσει”.

Μάλιστα ο λιμενάρχης Νάξου προτρέπει κάθε πολίτη να μην διστάσει ακόμα και ανώνυμα να προβεί σε καταγγελία στη Λιμενική Αρχή όταν εντοπίζει παρόμοια περιστατικά: “Είτε επώνυμη, είτε ανώνυμη η καταγγελία είναι μια καταγγελία που εμείς θα τρέξουμε το ίδιο. Είναι πολύ σημαντικό οι πολίτες να καταγγέλλουν τέτοια περιστατικά και να μη νιώθουν άβολα γι’ αυτό” τονίζει χαρακτηριστικά.

Η κουβέντα με τον κ. Αποστολόπουλο ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Ήταν πολλά που δεν ρώτησα ομολογουμένως, όμως γι’ αυτά θα χρειαστεί να έχει προχωρήσει κάπως η σεζόν και να έχουμε μια εικόνα με περισσότερα στοιχεία.

Όσον αφορά την κίνηση πάντως αναμένεται να είναι μεγάλη για φέτος. “Η κίνηση είναι ανοδική. Ενδεικτικό είναι πως για τον Ιούλιο του 2024 υπάρχει αίτημα για 39 αφίξεις πλοίων την ημέρα από τα λιμάνια της χώρας στη Νάξο κι αυτό μαρτυρά πως η τάση είναι ανοδική” αναφέρει ο κ. Αποστολόπουλος.

Δείτε επίσης