Reporters United-Αποκάλυψη: 10.689 ρωγμές κάτω από το τρένο

απο Cyclades Open

Εσωτερικά έγγραφα και φωτογραφίες που έρχονται για πρώτη φορά στο φως από την ΕφΣυν και το Reporters United τεκμηριώνουν:

Υπάρχουν 10.689 ρηγματωμένοι στρωτήρες (τραβέρσες από μπετόν πάνω στις οποίες πατούν οι ράγες) στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός. Το πρόβλημα εντοπίστηκε το 2019 και διαρκώς επιδεινώνεται ενώ τα τρένα συνεχίζουν να κινούνται με 140 χλμ/ώρα. Η πλειοψηφία των προβληματικών στρωτήρων προέρχονται από παρτίδες που προμήθευσε η εταιρεία ΣΤΡΩΤΗΡΕΣ ΑΕΒΕ, θυγατρική της ΤΕΡΝΑ. Η ΤΕΡΝΑ αναγνωρίζει το πρόβλημα.

Βίντεο & Φωτογραφίες: Κώστας Παπαδάκης

Τα 106 χιλιόμετρα από την Τιθορέα, στη ρίζα του Παρνασσού, ως τον Δομοκό, λίγο μετά τη Λαμία, είναι το πιο σύγχρονο κομμάτι του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Κι όμως, στο τμήμα αυτό περισσότεροι από 10.000 στρωτήρες (τραβέρσες από προεντεταμένο σκυρόδεμα πάνω στις οποίες πατούν οι σιδηροτροχιές) έχουν υποστεί ρωγμές, σύμφωνα με επιστολή της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ – ΤΕΡΝΑ προς την ΕΡΓΟΣΕ, που φέρνει στο φως το Reporters United. 

«Δεν κοιμάμαι το βράδυ», λέει στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ που γνωρίζει το θέμα. Οι περισσότεροι ρηγματωμένοι στρωτήρες δεν είναι ακόμα επικίνδυνοι για την κυκλοφορία, αλλά τουλάχιστον 1.000 εξ αυτών απαιτούν άμεση αντικατάσταση – και όσο το πρόβλημα κρύβεται κάτω από το χαλί, τόσο γιγαντώνεται. Ο αριθμός 1.000 αποτελεί εκτίμηση στελέχους και μπορεί να αλλάξει όταν τελειώσει η διαδικασία αξιολόγησης της σοβαρότητας των ρωγμών.

Τρία έγγραφα, από τρεις διαφορετικές χρονιές (2019, 2021, 2023) και από τρεις διαφορετικούς φορείς με αρμοδιότητα στο ζήτημα (ΟΣΕ, Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης, κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ – ΤΕΡΝΑ) τεκμηριώνουν με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο το πρόβλημα.  

Οι πρώτοι ρηγματωμένοι στρωτήρες εντοπίστηκαν το 2019, ενώ το 2021, μελέτη του Πολυτεχνείου της Θεσσαλονίκης, η οποία δημοσιεύεται για πρώτη φορά από το Reporters United, έδειξε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των στρωτήρων που εξετάστηκαν δεν κάλυπταν τα πρότυπα ασφαλείας. Τα αποτελέσματα της μελέτης αποσιωπήθηκαν.

Διαβιβάζοντας τη μελέτη στην ΕΡΓΟΣΕ, το 2021, η κοινοπραξία γράφει ότι στις τακτικές επιθεωρήσεις διαπιστώνεται ότι «ο αριθμός των ρηγματωμένων στρωτήρων αυξάνεται και η κατάστασή τους σταδιακά επιδεινώνεται».

Έχουμε φθάσει στο 2023 και ο αριθμός των προβληματικών στρωτήρων έχει στο μεταξύ εκτοξευθεί στους 10.689. Κι ακόμη δεν έχουν ξεκινήσει οι εργασίες αντικατάστασης. Στους δείκτες παρακολούθησης της εκτέλεσης του σχετικού έργου, που αφορά 850 στρωτήρες, ο βαθμός υλοποίησης είναι 0%.

Επτασφράγιστο μυστικό

Το πρόβλημα παραμένει τελείως άγνωστο όχι μόνο στους επιβάτες και τους εργαζομένους του σιδηροδρομου, αλλά και στην αρχή που έχει την αρμοδιότητα της ασφάλειας, τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). «Είναι η πρώτη φορά που το ακούω», λέει στο Reporters United η επικεφαλής της ΡΑΣ Ιωάννα Τσιαπαρίκου. «Δεν ξέρω αν έχει ενημερωθεί το υπουργείο Μεταφορών, εμείς πάντως δεν γνωρίζουμε τίποτα».

Οι ρηγματωμένοι στρωτήρες εντοπίζονται τόσο στη γραμμή ανόδου (προς Θεσσαλονίκη) όσο και καθόδου (προς Αθήνα). Κάποια σημεία είναι ιδιαιτέρως επιβαρυμένα. Για παράδειγμα, στην περιοχή από το 181ο ως το 186ο χιλιόμετρο της γραμμής ανόδου έχουν ρηγματωθεί 2.350 από τους περίπου 8.300 στρωτήρες – παραπάνω από ένας στους τέσσερις. 

Η συντριπτική πλειονότητα των ρηγματωμένων στρωτήρων παρήχθησαν στα τέλη του 2008 και στις αρχές του 2009 από τη ΣΤΡΩΤΗΡΕΣ ΑΕΒΕ, εταιρεία στην οποία η ΤΕΡΝΑ κατείχε το 51%. Η τοποθέτησή τους ξεκίνησε το 2014, ενώ το 2019, μόλις ένα χρόνο μετά την έναρξη κυκλοφορίας στο συγκεκριμένο τμήμα, έγινε σαφές ότι κάτι δεν πάει καλά. 

Τον Ιούλιο της ίδιας χρονιάς, όταν εντοπίστηκαν 250 ρηγματωμένοι στρωτήρες, ο ΟΣΕ χαρακτήρισε το πρόβλημα «σημαντικό» και ζήτησε την άμεση αντικατάστασή τους. 

Στο έγγραφο του ΟΣΕ, το οποίο φέρνουμε στο φως, ο Γενικός Διευθυντής Δικτύου ζητάει από τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ να προβεί σε ενέργειες «αντικατάστασης το ταχύτερο δυνατόν των προβληματικών στρωτήρων». 

Πέρασαν τέσσερα χρόνια στη διάρκεια των οποίων η ΕΡΓΟΣΕ απλώς παρακολουθούσε το πρόβλημα να μεγαλώνει. Κανείς από όσους μίλησαν στο Reporters United στη διάρκεια της έρευνας δεν ήταν σε θέση να δώσει κάποια εξήγηση για την επικίνδυνη ολιγωρία της ΕΡΓΟΣΕ. 

Πηγές στην ΕΡΓΟΣΕ εξηγούν στο Reporters United πως αν εμφανιστούν σοβαρές ρηγματώσεις σε πολλούς στρωτήρες στη σειρά (κάτι που δεν συμβαίνει αυτή τη στιγμή), υπάρχει κίνδυνος να αλλάξει το πλάτος της γραμμής, το οποίο πρέπει να είναι ακριβώς ένα μέτρο και 435 χιλιοστά. «Εμείς έχουμε ρηγματωμένους και όχι σπασμένους στρωτήρες στη σειρά. Εάν οι ρηγματώσεις είναι μεγάλες, κάτι που δεν υπάρχει στη δική μας περίπτωση, προς το παρόν, τότε είναι δυνατόν να αυξηθεί το εύρος και να γίνει η γραμμή επισφαλής», αναφέρουν. 

Ο κίνδυνος εκτροχιασμού αυξάνεται όσο αυξάνονται οι ταχύτητες, γι’ αυτό μία από τις άμεσες λύσεις που θα μπορούσαν να υιοθετηθούν θα ήταν οι χαμηλότερες ταχύτητες (βραδυπορίες) στα προβληματικά σημεία – κάτι που όμως δεν έχει εφαρμοστεί ως τώρα. 

Διαβάστε ολόκληρο το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ της Ευριδίκης Μπερσή των Reporters United πατώντας εδώ

Δείτε επίσης