Βιβλίο: Η Ντενεκεδούπολη της Ευγενίας Φακίνου, εκδόσεις Κέδρος

απο Cyclades Open

Η Ντενεκεδούπολη είναι μια πολιτεία αλλιώτικη απ’ τις άλλες. Δεν είναι φτιαγμένη από τούβλα, πέτρες, τσιμέντο ή γυαλί. Είναι ολόκληρη φτιαγμένη από ντενεκέδες. Και μένουν σ΄αυτή, τι… άλλο; Ντενεκεδάκια. Άδεια, σκουριασμένα, παλιά ντενεκεδάκια. Βρέθηκαν όλα πεταμένα σ’ ένα σκουπιδότοπο κι αποφάσισαν να φτιάξουν τη δική τους πολιτεία, για να μένουν μόνα τους και να ‘χουν την ησυχία τους.

Τα ντενεκεδάκια που μένουν εδώ έχουν περίεργα ονόματα: Σαρδέλας, Μηλίτσα, Βουτυρένιος, Σοφός, Οκέυ-μπαμ-μπαμ. Ο Σαρδέλας είχε πριν τον πετάξουν σαρδέλες, η Μηλίτσα είχε κομπόστα μήλο, ο Βουτυρένιος βούτυρο, ο Οκέυ-μπαμ-μπαμ είχε κόκα-κόλα κι ο Σοφός είχε μέσα του καφέ.
Ζούσαν όλα πολύ ευτυχισμένα στην Ντενεκεδούπολη, ώσπου μια μέρα…

Συγγραφέας: ΦΑΚΙΝΟΥ, ΕΥΓΕΝΙΑ
Έτος έκδοσης: 1977
ISBN: 978-960-04-0099-1
ΣΕΛ.: 28
Σχήμα: 24 Χ 24
Εικονογράφηση: Έγχρωμη
Εικονογράφος: ΦΑΚΙΝΟΥ, ΕΥΓΕΝΙΑ
Βάρος: 300.00 γραμ.
Σκληρό εξώφυλλο
Ηλικία: Από 3 ετών
Σειρά: ΝΤΕΝΕΚΕΔΟΥΠΟΛΗ

Η Ευγενία Φακίνου γεννήθηκε το 1945 στην Αλεξάνδρεια. Μεγάλωσε στην Αθήνα και σπούδασε γραφικές τέχνες και ξεναγός. Εργάστηκε για μερικά χρόνια σε περιοδικά ως γραφίστρια. Το 1976 δημιούργησε το κουκλοθέατρο Ντενεκεδούπολη. ‘Εχει γράψει και έχει εικονογραφήσει πολλά παιδικά βιβλία. Το 1982 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα Αστραδενή. Τα μυθιστορήματα της έχουν μεταφραστεί και κυκλοφορούν στα γερμανικά, αγγλικά, ρωσικά, ουγγρικά, δανέζικα, γαλλικά, ολλανδικά, ιταλικά και σερβικά. Το 2005 τιμήθηκε με το Βραβείο Αναγνωστών (Εθνικό Κέντρο Βιβλίου – Σκάι 100,3) για το μυθιστόρημα της Η μέθοδος της Ορλεάνης και το 2008 με το Κρατικό Βραβείο Διηγήματος για τη συλλογή διηγημάτων Φιλοδοξίες κήπου.

Ακούστε:

ΝΤΕΝΕΚΕΔΟΥΠΟΛΗ – ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Στίχοι και κείμενα: Ευγενία Φακίνου

Αφήγηση: Νίκη Τριανταφυλλίδη

Τραγουδούν: Ευγενία Φακίνου Σωτήρης Χατζάκης Ρένα Καζάκου Γιάννης Μαρκόπουλος και η Παιδική Χορωδία Τυχοπούλου

Λίγο μετά το τέλος της Χούντας, το 1975, παρουσίασε στο κοινό την «Ντενεκεδούπολη» στο θέατρο της οδού Κεφαλληνίας στην Κυψέλη και αργότερα στο Θέατρο Στοά στου Ζωγραφου και στο χώρο του κινηματογράφου Φιλίπ. Τα ζητήματα που θίγει η Φακίνου στην «Ντενεκεδούπολη» είναι κατά βάση η εξουσία του μεγάλου προς τον μικρό, οι ταξικές διαφορές, η δωρεάν εκπαίδευση και η μετανάστευση, θεματολογία πρωτοποριακή για εκείνη την εποχή κατά την οποία τα έργα για παιδιά περιστρέφονταν γύρω από πρακτικά ζητήματα της καθημερινότητας τους και την υιοθέτηση καλών τρόπων. 

Αυτό, όμως, που έκανε πραγματικά πρωτοποριακή και μοναδική την «Ντενεκεδούπολη» ήταν η ίδια η θεατρική της φύση, γιατί δεν ήταν απλώς θέατρο για παιδιά ούτε ακριβώς κουκλοθέατρο. Η Φακίνου, η οποία έχει σπουδάσει κλασικό κουκλοθέατρο στη Γιουγκοσλαβία και γραφιστική στη Σχολή Δοξιάδη (αντί ζωγραφικής που αγαπούσε πολύ), είχε τη φαεινή ιδέα να αντικαταστήσει τις κλασικές κούκλες με ντενεκεδάκια.
Έτσι προέκυψαν ο Σαρδέλας, ο Σοφός, ο Βουτυρένιος, ο Μελένιος, η Μηλίτσα και ο Καλαμάρης! Η «Ντενεκεδούπολη» είχε πολύ μεγάλη επιτυχία και δεν ειναι τυχαίο που διδάσκεται σήμερα σε σχολές, γιατί η Ευγενία Φακίνου με αυτό το θεατρικό της έργο κατάφερε το απλό και το ευτελές να το κανει γοητευτικό για μικρούς και μεγάλους και κυρίως να προσφέρει στα παιδιά ένα διασκεδαστικό παιχνίδι που θα μπορούσαν να κατασκευάσουν ακόμη και μόνα τους με ενα ψαλίδι και με αντικείμενα που θα έβρισκαν πολύ εύκολα στο σπίτι.

Στην «Ντενεκεδούπολη» συμμετείχαν σημαντικοί καλλιτέχνες με πρώτους και καλύτερους τους συνθέτες Γιάννη Μαρκόπουλο και Χρήστο Λεοντή, αλλά και την ηθοποιό Άννα Βαγενά και τον αξέχαστο Παύλο Σιδηρόπουλο [πηγή: womantoc.gr]

Δείτε επίσης